Hlavní obsah

Historický okamžik. Chorvatské území brzy sjednotí čínský most

Foto: Daniela Kučerová

Cesta do Dubrovníku nebo na Korčulu bude o poznání rychlejší a příjemnější.

Chorvaté nedočkavě vyhlíží den, kdy se jejich území sjednotí. Dostat se do Dubrovníku totiž znamená ztrácet čas na hranicích s Bosnou. Unikátní most stavěný čínskou firmou za unijní peníze zahájí provoz do pár měsíců.

Článek

Od zvláštní zpravodajky z Chorvatska.

Cestou na Dubrovník, kousek od bosenských hranic, na sebe strhává pozornost ohromná konstrukce mostu táhnoucího se z pevniny na poloostrov Pelješac – chorvatské území, které od zbytku země dělí asi desetikilometrové pásmo Bosny a Hercegoviny.

Dlouho očekávaná stavba, na kterou se těší zejména místní, má ambice poprvé v historii vyřešit územní a logistickou svízel, ve které se Chorvaté ocitli po vyhlášení nezávislosti v roce 1991.

„Co se týče délky, nejedná se ani o nejdelší most v Chorvatsku, o 100 metrů delší je na východě země. Co se ale týče složitosti projektu, jde rozhodně o jeden z pěti největších staveb, které probíhají v Evropské unii. A jednoznačně nejnáročnější projekt, který aktuálně v Chorvatsku probíhá. Co je specifické, že jej staví čínská firma, jde o první takový projekt v EU,“ říká pro Seznam Zprávy na vyhlídce v Komarnu Davor Perić, stavební inženýr ze státní společnosti Hrvatske ceste.

O významnou stavbu jde i z pohledu Evropské unie, která most dotuje z 85 procent, zbytek platí Chorvaté. Prvenství představuje i samotný výběr konstrukční společnosti. Davor Perić ukazuje na jedinou nákladní loď čekající kousek od břehu. „Nejlepší cenu v tendru nabídli Číňané. Mnohem, mnohem lepší než druhý nejvhodnější uchazeč. Pravděpodobně je to tím, že je Čína ocelovou velmocí. Veškerá ocel na stavbu přijela na těchto lodích přímo z Číny,“ popisuje. Most je tak výkladní skříní i pro Čínu, jejíž společnost zvítězila v tendru EU poprvé.

+4

China Road and Bridge Corporation (CRBC) se tak stane součástí prvního významného čínského infrastrukturního projektu placeného evropskými daňovými poplatníky. „Kromě Číny se o stavbu ucházely firmy z Itálie, Řecka, Rakouska, a co je zvláštní, tak o to nestála žádná chorvatská firma,“ vysvětluje Perić.

Právě neobvykle levná cena se nepozdávala rakouskému uchazeči v tendru, firmě Strabag, která proti CRBC v roce 2018 vznesla obvinění z cenového dumpingu. Chorvatská státní komise pro kontrolu postupů při zadávání veřejných zakázek však jejich odvolání zamítla a Strabag následně podal stížnost na správní soud v hlavním městě Záhřebu. Zatímco Strabag udělal nabídku za 351 milionů eur, čínská CRBC si nastavila strop na 279 milionech.

Na základě stížnosti Strabagu chorvatský deník Jutarnji list uvedl, že čínská společnost údajně stanovila cenu za hydroizolaci a asfalt na 428 000 eur a likvidaci vytěžené zeminy na 75 700 eur. Cena Strabagu za tyto služby dosahovala téměř 3,1 milionu, respektive 1,9 milionu eur.

Chorvaté na most čekají nejméně od roku 2005, kdy plán bez reálných finančních prostředků představila vláda bývalého premiéra Ivo Sanadera, později odsouzeného za korupci.

„V roce 2007 jsme tu měli tři velké úspěšné chorvatské společnosti, které na stavbě začaly pracovat. Jenže přišla celosvětová finanční krize, která celou stavbu zpomalila a nakonec úplně přerušila. Projekt se zastavil a místní začali šílet. Když Chorvatsko vstoupilo do Evropské unie, získalo přístup i k evropským fondům a projekt znovu ožil,“ říká inženýr a dodává, že žádná z prvotních stavebních firem dnes už neexistuje – krizi nepřežily.

Momentálně jsou na březích vyskládány zbylé ocelové součásti, jejichž propojení bude znamenat i sjednocení Chorvatské republiky. „Jde o veliké přání místních, kteří musí projíždět přes bosenské území. Bude to také velká chvíle pro Evropskou unii, kterou je Chorvatsko součástí, a konečně tak bude jeho území sjednoceno. Je to velká věc symbolicky, ale i po technické stránce, jde o nesmírně náročný projekt,“ říká Perić.

Několik měsíců trvaly jen přípravné fáze a testování. „Tato čínská firma stavěla například i jeden z nejsložitějších mostů na světě Hongkong–Ču-chaj–Macao. Díky jejich oceli jsme zvládli zasadit pilíře i do slabší půdy pod hladinou moře. Jinak bychom na tvrdý kámen narazili v některých místech až stovky metrů pod hladinou.“

Ačkoli nová cesta fyzicky kratší nebude, znamená ušetřené hodiny času na hraničních kontrolách. „Bude větší povolená rychlost, kvalitnější cesty. Do Dubrovníku se dostanete mnohem rychleji. A to nemluvím o cestě na Korčulu, to ušetříte více než hodinu,“ pochvaluje si Perić a dodává, že za přejezd přes most speciální poplatky navíc pro řidiče nebudou.

„Pelješki most“ je hvězdou mnohem rozsáhlejšího projektu. „Projekt propojení s jižním Chorvatskem skýtá další čtyři tunely, tři menší mosty, dva viadukty, v plánu jsou také opravy cest. Na veřejnosti a v médiích jsou ale další části projektu často ve stínu slávy mostu Pelješac. V dubnu po mostě začnou jezdit pouze osobní automobily. V létě 2022 budou dokončeny další přístupové cesty, aby po mostě mohly jezdit i autobusy a kamiony.“

Související témata:

Doporučované