Hlavní obsah

Hidžáb jako symbol rozmanitosti? Jasně, ale také jde o peníze

Adam Junek
Bývalý novinář. Vedoucí oddělení PR a komunikace Středočeského kraje
Foto: Profimedia.cz

Byla první modelkou v hidžábu na mezinárodních přehlídkách. Také první účastnicí minnesotského kola Miss USA v hidžábu a burkinách. Dnes aktivně propaguje větší rozmanitost v módním světě - i ve spolupráci s Tommy Hilfigerem, z jehož letošní únorové přehlídky snímek pochází.

Musíme zapracovat na diverzitě a inkluzi a lépe odrážet realitu společnosti, dušují se vznosně velké módní domy. Jen pro dobrý pocit to ale nedělají. Aneb vážně i nevážně ze světa módy ve víkendovém sloupku Seznam Zpráv.

Článek

Je to jedna z top zpráv módních webů v posledních dnech a týdnech. Nejdřív, že se to stane, a teď, že se to stalo. Ikonická americká značka Tommy Hilfiger přišla na trh se svým prvním hidžábem, který je součástí běžné kolekce. Je z jemné žakárové tkaniny s písmenky TH úplně všude a můžete jej mít v barvě slonové kosti nebo v temně šedé (firma uvádí, že jde o kapitánskou šedou, což je šedá s tmavě modrou).

Pro americkou módní firmu jde o další krok, jak být značkou pro „všechny své fanoušky“. Už v minulosti několikrát uvedla limitované ramadánové kolekce dostupné v arabských zemích. Nedávno pak modelku Halimu Adenovou pro sledované plavkové číslo Sports Illustrated oblékla do burkin. Adenová je jednou z nejžádanějších manekýn, které na molo vycházejí se zakrytou hlavou, a s Tommym Hilfigerem dlouhodobě spolupracuje.

Tommy Hilfiger pak rozhodně není nějaký osamocený voják v poli. Kolekce s hidžáby nebo abájami mají za sebou Dolce & Gabbana, DKNY, ale i řetězce jako Mango nebo H&M.

Vždy je to doprovázeno vzletnými větami o nutnosti porozumění mezi kulturami a potřebou odpoutat módní svět od až příliš „bělošsky orientované“ nabídky diktované tím, kdo také fashion průmysl ovládá.

Ale pojďme si říct, že to rozhodně oděvní impéria nedělají jen pro osvětu a kulturní porozumění. Loňská studie odborné výzkumné firmy Grand View Research dospěla k závěru, že do roku 2025 bude trh s „islámským“ oblečením představovat bezmála 90 miliard dolarů ročně. A to při pěkném růstu o průměrných pět procent za rok.

Není to přitom jediné lákadlo. S emancipací muslimských žen, které chtějí utrácet za kvalitní oblečení, se před pár lety rozjel celý nový směr v módě. Dala by se označit jako cudná móda (terminus technicus zní modest fashion). Od roku 2017 se dokonce pořádají pravidelné týdny této módy.

A jde v ní o jediné. Dopřát ženám oděvy, které podtrhují jejich ženskost, ale zároveň zbytečně neodhalují kůži. Základní výbava: dlouhý rukáv, zahalená kolena, případně i kotníky, ať už dlouhou sukní, nebo kalhotami, chybějící sexy průstřihy… Střihy jsou ovšem vynalézavé, často i opisují ženské křivky. Zdobení povoleno, dokonce často samozřejmostí.

Tuto módu nevyhledávají jen muslimky. Vyhnout se titěrným špagetovým ramínkům, výstřihům až k pupíku či sukním dlaň pod rozkrok touží po světě řada žen. Podle odhadů zveřejněných například CNN padne letos za „cudnou módu“ oslnivých 280 miliard dolarů.

A když máte v nabídce hidžáb, dáváte jasně najevo, že máte také oblečení z ranku cudné módy.

Související témata:

Doporučované