Článek
Vláda na základě žádosti hejtmanů vyhlásila na 14 dní v celé České republice nouzový stav kvůli epidemii covidu-19. Nový stav nouze potrvá do 28. února. Začne o dnešní půlnoci a naváže tak na dosavadní nouzový stav, který ve stejnou dobu skončí.
Všichni hejtmani, včetně pražského primátora a hejtmanky Petry Peckové, požádali vládu o vyhlášení nouzového stavu na území svého kraje po dopoledním jednání s ministry. Právě Pecková a Hřib ještě v pátek tvrdili, že v rámci svých krajů vyhlásí pouze stav nebezpečí.
„Ještě v pátek jsme se domnívali, že jestliže o vyhlášení nouzového stavu požádá většina hejtmanů, vyhlásí se nouzový stav po celém území. Poté ale premiér řekl, že by v každém kraji mohlo platit něco jiného, a právě to nás přimělo přehodnotit naše původní stanovisko, protože jsme nechtěli, aby od pondělí byla v této zemi dvojkolejnost,“ říká Pecková pro Seznam Zprávy.
Ještě v pátek jste byli s pražským primátorem Zdeňkem Hřibem pro variantu, že vyhlásíte stav nebezpečí a opatření se budou regulovat podle zákona o ochraně veřejného zdraví. Co se nakonec změnilo, že jste se připojili k ostatním hejtmanům?
Změnilo se to, že vláda by vyhlásila nouzový stav opravdu pouze v těch krajích, které by o to požádaly. A pokud bychom s panem primátorem o nouzový stav nepožádali, tak by v našich krajích platil režim opatření Ministerstva zdravotnictví podle zákona o ochraně veřejného zdraví v kombinaci s naším vyhlášeným stavem nebezpečí. A tyto dva režimy by znamenaly pro republiku velký chaos. V krajích, kde by platil stav nebezpečí, by byly otevřeny obchody, služby, kulturní zařízení, bazény, sjezdovky, a pouze bychom v nich mohli regulovat provoz a podmínky vstupu. V jiných krajích by ale byly zcela zavřeny. To by vedlo k tomu, že by fungovala nákupní a jiná turistika, která by vedla do středních Čech a Prahy. Ty by byly jakýmsi trychtýřem.
Co přesně mohlo být v Praze a středních Čechách jinak, kdyby se nepřidaly k žádosti dalších hejtmanů?
Vznikl by totální chaos mezi lidmi, nevěděli by, co by fungovalo, neplatily by u nás například některé kompenzace, protože některé typy provozoven by byly otevřeny, ale ve velmi omezeném režimu. V nouzovém stavu můžete provozovny zavřít, zatímco na základě zákona o ochraně veřejného zdraví mohou být uzavřena pouze ubytovací a stravovací zařízení. Takže hotely, restaurace, bary by byly uzavřeny, ale ostatní služby by se otevřely a prostřednictvím opatření Ministerstva zdravotnictví by se mohly jen regulovat. Například v obchodech by mohl být jenom jeden člověk na 15 metrů čtverečních, to by ale ve finále znamenalo, že by do našeho kraje jezdila republika nakupovat. Také máme třeba tři lyžařské areály, z nichž třeba Monínec má sjezdovku v Jihočeském kraji, ale parkoviště a zázemí ve Středočeském. Máme i Aquapark Čestlice. Ty by byly otevřené, zatímco v jiných krajích zavřené.
Chaos ale také nastal ve čtvrtek poté, co vláda nedokázala nejen s opozičními stranami vyjednat podporu. Vnímáte to tak, že tento problém byl hozen na hejtmany?
Rozhodně to nevnímám tak, že za tento stav může opozice, protože je za něj odpovědná vláda a pan premiér, který si nedokáže sjednat podporu pro své kroky s dostatečným předstihem a nepodpořili jej už ani komunisté, ani SPD, takže rozhodně to není chyba opozičních stran. Pan premiér tuto zemi vystavil této situaci, protože jednání s opozicí vede tak, jak je vede. Tedy do slepé uličky.
Jak vnímáte dnešní jednání s premiérem a ministry vnitra a zdravotnictví?
Jednání byla v pátek, sobotu a neděli. Premiér dal příslib na základě mého jasného dotazu a požadavku na projednání pandemického zákona. Slíbil, že pandemický zákon půjde v pondělí na vládu a následně se bude zákon projednávat v legislativní nouzi v Poslanecké sněmovně. Veřejný příslib učinil i na tiskové konferenci.
Jsem ráda za návrat dětí do škol od 1. března. Bylo zrušeno omezení úřední doby na úřadech, bude se projednávat uvolnění maloobchodu. Očekávám, že ale zavření prodejen stejně shodí Ústavní soud. Dále byla představena z naší strany řada dalších podmínek, na které premiér přistoupil.
K představení pandemického zákona se ministr zdravotnictví zavazoval už v polovině ledna, dosud se tak však nestalo. Vysvětloval vám, zda ho už má opravdu na pondělí připravený?
Požadovala jsem, aby byl pandemický zákon projednáván ve vládě už dnes, nicméně evidentně to nebylo připraveno, takže příslib projednání je v pondělí. V úterý by se mělo konat jednání s opozičními stranami.
Na čem jste se během jednání s premiérem jako hejtmani „zasekli“?
Podmínky z naší strany se řešily s premiérem od pátku. V pátek ale z jeho strany nebyl zájem přistoupit na naše podmínky. Všechno byl v režimu: Vy, kraje, máte problém, požádejte nás. V sobotu už se naslouchalo více, a když jsem bodově vyjmenovala podmínky, tak je přislíbil řešit. Následně však pan ministr zdravotnictví konstatoval, že změna některých opatření nepřichází v úvahu.
Proč ministr zdravotnictví nechtěl opatření měnit, pokud podle expertů opozice nejsou jeho opatření účinná?
Argumentoval tím, že to jsou opatření, která epidemiologové vyhodnotili jako důvodná a nechce na nich nic měnit. Výsledkem této konkrétní debaty bylo to, že v neděli od osmi hodin debatovalo Ministerstvo zdravotnictví se všemi krajskými hygienami a epidemiology a body navržené k revizi projednali.
Řešili jste na jednání také možnou protiústavnost vyhlášení nouzového stavu?
To jsme neřešili. My jako kraje žádáme a nemyslím si, že naše žádost je protiústavní, a jestli je něco protiústavní, tak vyhlášení nouzového stavu ze strany vlády, tak ať si s tím vláda poradí, protože do této šlamastiky nás dostala ona, ať si to vyřeší. Je to její zodpovědnost. Způsobilo to chaos a my se za něj rozhodně necítíme být zodpovědní. A pevně doufám, že za 14 dnů nebudou stovky lidí zase v pozoru, aby zabránili průšvihu jenom proto, že premiér není schopen komunikovat, vysvětlovat a spojovat.