Článek
Možné dopady záměru na okolí teď posuzují úřady. Vyplývá to z údajů v informačním systému EIA. Otázkou, jak do budoucna řešit odpadové hospodářství, se zabývají i jiné obce. „Jestli mám správné informace, tak těch překladišť by v Kraji Vysočina mělo vzniknout přibližně 15,“ uvedl starosta Havlíčkova Brodu Jan Tecl (ODS). Město chce mít překladiště do roku 2030, kdy by měl v ČR začít platit zákaz skládkování využitelných odpadů.
Podle havlíčkobrodského místostarosty Zbyňka Stejskala (ODS) by překladiště mělo být v areálu sběrného dvora technických služeb. „Chceme to mít připravené do té fáze, že bude změna územního plánu a vypracovaná podrobná projektová dokumentace,“ řekl.
O zprovoznění překladiště před rokem 2030 mohou rozhodnout rostoucí poplatky za ukládání odpadu na skládky. „Ten zákon je postavený tak, že každý rok se ty šrouby víc utahují,“ řekl místostarosta. Odvážení odpadu do spalovny by podle něj město mohlo upřednostnit v případě, kdyby to vyšlo podstatně levněji než skládkování.
Město pro překladiště zvažovalo i lokalitu u nádraží. „Což dávalo velký smysl, že by se teoreticky mohla využívat i vlaková doprava,“ řekl Stejskal. Pozemek tam ale městu nepatřil a jeho majitel se chtěl na projektu podílet. „Toho jsme se trošku lekli, protože to chápeme jako strategickou infrastrukturu. Chceme ji držet ve vlastnictví obce,“ uvedl místostarosta. Do dvora technických služeb se podle něj překladiště vejde po zbourání některých starších staveb.
Podle zveřejněných údajů by překladiště mělo být u silnice číslo 34. S odpady se tam nebude manipulovat na volné ploše. Svozová auta by měla odpad vyklápět přímo do lisovací jednotky.
Kvůli letošnímu zdražení skládkování teď Havlíčkův Brod prodloužil interval vyvážení popelnic se směsným odpadem z týdne na 14 dní. Lidé mají odpad víc třídit. Odpadové hospodářství ročně v tomto třiadvacetitisícovém městě stojí 39 milionů korun. Od obyvatel radnice vybere 14,5 milionu Kč, zbytek platí ze svého rozpočtu.