Hlavní obsah

Havlíčkův Brod nakoupil radary za dva miliony

Foto: ČTK/Kholl Jan, ČTK

Ilustrační snímek.

Nejdříve se začne měřit v Krátké Vsi, poté i v samotném Havlíčkově Brodě. V Krátké Vsi není přechod pro chodce a auta tam někdy jezdí i stokilometrovou rychlostí.

Článek

Havlíčkobrodská radnice pořídila vlastní radary pro úsekové měření rychlosti aut. První úsek, kde by se mělo v nejbližší době začít měřit, je podle havlíčkobrodského starosty Jana Tecla (ODS) hlavní tah přes sousední Krátkou Ves. Podle stížností místních lidí tam hodně aut překračuje povolenou rychlost.

Následně by podle Tecla mohlo být zařízení využité ke zvýšení bezpečnosti provozu i na některých silnicích v Havlíčkově Brodě. „Konkrétní místa ještě nemáme závazně vybraná,“ uvedl. Instalace úsekového měření v Krátké Vsi je podle starosty domluvená s dopravní policií a s vlastníkem komunikace, jímž je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Podle věstníku veřejných zakázek stála zařízení skoro 2,3 milionu korun bez daně.

Pro Krátkou Ves se 130 obyvateli funguje Havlíčkův Brod jako obec s rozšířenou působností. Starostka Lucie Hlaváčová (bezpartijní) dnes ČTK řekla, že o pomoc se zvýšením bezpečnosti dopravy požádala vloni. Uvedla, že na silničním průtahu není přechod pro chodce. „Lidé sice bydlí kousek dál od silnice, ale když vám pak v noci v létě jede kamion třeba stokilometrovou rychlostí, tak to ty občany i ruší,“ řekla.

Přes vesnici vede tah I/34 z Havlíčkova Brodu na Pardubice a Svitavy, denně po něm podle výsledků sčítání dopravy projíždějí tisíce vozidel. Doprava ještě zhoustla kvůli loni zahájeným opravám blízké silnice I/19 mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou. Přes Krátkou Ves řidiči objíždějí opravované úseky.

Úsekové měření rychlosti aut používá ŘSD na opravovaných úsecích dálnice D1. Vlastní měřicí systém mají města Jihlava a Chotěboř. V Jihlavě kamery od loňského dubna slouží v tunelu na obchvatu města, kde je rychlost omezená na 60 kilometrů v hodině. Řidiči nebo provozovatelé aut vloni podle údajů města zaplatili pokuty za 16,87 milionu korun.

Na silnici II. třídy v části Chotěboře Bílek je úsekové měření od poloviny roku 2016. Ke zklidnění dopravy určitě přispělo, řekl ČTK chotěbořský místostarosta David Šafránek (nestraník za Pojďme to změnit). Předtím Bílkem při kontrole jelo rychleji než 50 kilometrů v hodině 67,5 procenta řidičů, vloni 12 procent, uvedl.

Doporučované