Článek
Z představenstva společnosti Boeing odstoupí dva dlouhodobí členové představenstva. Podle agentury Reuters jde o další významnou změnu ve vedení společnosti v souvislosti s následky havárií letounů 737 MAX.
Firmu opouští Arthur Collins, bývalý ředitel výrobce zdravotnického zařízení Medtronic a člen představenstva společnosti Boeing od roku 2007. Přidává se k němu Susan Schwabová, bývalá vedoucí Úřadu obchodního zmocněnce USA a ředitelka Boeingu od roku 2010.
„Představenstvo bude nadále podnikat kroky k nalezení rozmanitých kandidátů s příslušnými odbornými znalostmi,“ uvedl ve středečním prohlášení společnosti jeho předseda Larry Kellner.
Z ředitelských funkcí firmy Boeing už v minulosti odstoupily dvě bývalé americké velvyslankyně – Nikki Haleyová v březnu 2020 a Caroline Kennedyová v letošním lednu.
Odstupy ředitelů přicházejí v době, kdy se jeden ze dvou největších výrobců letecké techniky na světě snaží zmírnit finanční dopad pandemie covidu-19, která otřásá leteckým průmyslem. Také dosud řeší otázky odpovědnosti za havárie svého nejprodávanějšího letadla 737 MAX.
Následky havárií
V roce 2019 zavedlo představenstvo firmy Boeing změny, které mají za cíl zlepšit dohled nad jejím strojírenským a výrobním provozem. Firma tím reagovala na dramatický pád hospodaření po uzemnění jejího letounu 737 MAX poté, co při haváriích letadel v Etiopii a Indonésii zahynulo 346 lidí.
Boeing tehdy oddělil role předsedy a generálního ředitele. Následně propustil generálního ředitele Dennise Muilenburga a obsadil dvě nové ředitelské pozice lidmi se zkušenostmi v oblasti strojírenství a bezpečnosti. Také vytvořil vlastní komisi dohlížející na bezpečnost leteckého provozu.
Podle nedávno zveřejněné stížnosti newyorského státního kontrolora Thomase DiNapoliho a dalších investorů porušilo představenstvo firmy Boeing své svěřenské povinnosti tím, že selhalo v kontrolování bezpečnosti letadel řady 737 MAX. Představitelé podle zprávy začali vyvíjet patřičné kroky ke sledování bezpečnosti letounu až po obou tragických haváriích.
Tehdejší představitelé firmy podle stížnosti bez požadavku bezpečnostní instruktáže přijali tvrzení generálního ředitele Muilenburga, že letoun 737 MAX je zcela bezpečný. Instruktáž obdrželo představenstvo až ke konci dubna 2019, tedy několik týdnů po celosvětovém uzemnění letounu.
„Nepřekvapuje nás, že žaloba obsahuje zkreslený popis mediálních rozhovorů vedení společnosti o jeho dohledových aktivitách,“ uvedl mluvčí společnosti Boeing.
„Domníváme se, že tvrzení žalobců jsou neopodstatněná. Letos znovu podáme návrh na zamítnutí žaloby,“ dodal.