Hlavní obsah

Hasiči a záchranáři cvičili havárii letadla. Hořel mu podvozek a na palubě bylo 106 lidí

Cvičení nouzového přistání letadla na Letišti Václava Havla v Praze.Video: Seznam Zprávy

Po nouzovém přistání hoří levý motor letadla. Na místě jsou zranění i mrtví. Ty, co přežili, je potřeba rychle dostat do bezpečí a požár se musí co nejdříve uhasit – to všechno ale jen jako. Záchranáři, hasiči, pražské nemocnice i pracovníci letiště po dvou letech trénovali zásah u nouzového přistání na Letišti Václava Havla.

Článek

Rychlost a dobrá spolupráce všech zasahujících je u takové nehody, kterou předepsal scénář, rozhodující. Vyzkoušelo si ji 220 policistů, záchranářů a hasičů, stovka figurantů a třicítka organizátorů.

Letoun měl hlásit problémy už ve vzduchu. Při nouzovém přistání mu měl začít hořet levý motor a část podvozku. Na palubě mělo být 106 pasažérů a členů posádky. Někteří z nich mrtví, jiní zranění.

Animace: Jak vypadá cvičení, při kterém hoří letadlo?Video: Zuzana Černá, Seznam Zprávy

První na místě mají v takovém případě být letištní hasiči. Slouží jich tam po dvacítce ve třech směnách. Na ploše mohou být už při samotném přistávání a zasáhnout umí do dvou minut. V případě hromadného neštěstí by jim pomohli přivolaní hasiči z Prahy a Středočeského kraje.

„My jsme si jako pražští hasiči museli vyzkoušet spolupráci s letištními hasiči, protože při takovém zásahu velí letištní hasič,” popsal Seznamu přínos cvičení mluvčí pražských hasičů Martin Kavka. Prostředí letiště totiž neznají. „Naše jednotky jsou posilové. Na místo dovážíme vodu, pomáháme s evakuací osob a tady jsme si vyzkoušeli také vyprošťování zaklíněných ze sedaček letadla.”

Samotné hašení je na jednotce z letiště. Má na to speciální techniku – panthery. „Letadlo se hasí jinak než běžný požár domu. Je tam úplně jiné palivo, jiné podmínky zásahu, proto musí být na každém letišti speciální vybavení,” vysvětloval Kavka. Použít mohou speciální hrot, jímž proniknou do trupu letadla a kterým mohou dovnitř čerpat vodu. V praxi a ostrém zásahu se ale v Česku nikdy nepoužil.

Nemocnice připravené, zkusily si i zprávy pro veřejnost

Ty, kteří měli být v roli zraněných, převážely sanitky i vrtulník na urgentní příjmy střešovické nemocnice a do Motola. Tam jich přijali 18, což je méně, než umí při aktivovaném druhém stupni traumaplánu zvládnout.

Podle mluvčí cvičení pomohlo hlavně ověřit si komunikaci s dispečery nebo záchrannou službou. Ona sama pak cvičně i tweetovala.

MAX létat nemůže. Je z něho trenažér

Společnost Smartwings na cvičení půjčila jedno ze svých letadel Boeing 737 MAX. Ve flotile má takových strojů sedm. Musela je ale uzemnit poté, co se stejný letoun v březnu zřítil v Etiopii. Katastrofu nepřežil nikdo ze 157 lidí na palubě a Evropská agentura pro bezpečnost letectví pak těmto strojům zakázala létat.

Doporučované