Hlavní obsah

Hašení 15 hodin denně, vedro a turbulence v horách. Zpověď českého pilota

Zpověď pilota, který pomáhal hasit v Albánii.Video: Vojtěch Gibiš, Seznam Zprávy

Čeští hasiči bojují na zemi s plameny od pondělí v Řecku, už od soboty pomáhal vrtulník policie s hašením požárů v Albánii. Piloty při hašení provází obrovské vedro, pracují až patnáct hodin denně a potýkají se i s turbulencemi.

Článek

Pro plukovníka Michala Šnajdra z Letecké služby Policie ČR to byla už druhá zahraniční mise. Před 21 lety zasahoval u požárů v Makedonii. „Tohle byla jiná zkušenost, protože jsme letěli poprvé přes moře. V Albánii jjsme spolupracovali s místní civilní obranou, která nám každé ráno řekla místo zásahu,“ popisuje pro Televizi Seznam zkušený pilot.

„Byly tam s námi ještě dva vojenské vrtulníky z Nizozemí. Jeden den jsme hasili na jihu, potom v horách na severu. Tam jsou hory opravdu veliké, byly tam dost turbulence, takže to bylo náročné,“ říká kapitán vrtulníku.

Když zasahují policejní vrtulníky v Česku, mají vždy poblíž hasiče, který stroj navádí. Teď museli improvizovat a sami se rozhodovat, jak a kde zasáhnout. Podle Šnajdra jsou na to ale cvičení. „Co bylo těžší, byly vysoké teploty. Hasili jsme u moře i ve velkých horách. Teploty tam byly kolem čtyřicítky.“

Vrtulník žádnou klimatizaci nemá, proto byla práce ve vedru úmorná. „Můžeme si otevřít okénko,“ směje se. „Brali jsme si vodu s sebou, hodně pili přes den. Jedli jsme až večer, ale dalo se to vydržet. Byli jsme v práci dvanáct patnáct hodin denně a ve velikém vedru, to každého unaví. Ale vždycky jsme to dělali tak, aby to bylo bezpečné. Takže jsme dělali přestávky,“ líčí.

Šnajdr ani nelituje, že nebyli nasazeni v Řecku, kde by mohli spolupracovat s českými hasiči na zemi. „My si nevybíráme. Dostali jsme tuhle misi. Řecko by bylo ještě dál, co víme z médií, tak tam jsou požáry také obrovské. Ona ale prakticky hoří celá jižní Evropa. Teď když jsme letěli zpátky, tak několik chorvatských hasičských letadel pracovalo u Zadaru,“ říká. Na vrtulníku došlo během hašení k drobné prasklině, proto se rozhodli po konzultaci s výrobcem misi ukončit a z Prahy přiletěl druhý vrtulník, který hašení přebral.

Související témata:

Doporučované