Článek
Pro plukovníka Michala Šnajdra z Letecké služby Policie ČR to byla už druhá zahraniční mise. Před 21 lety zasahoval u požárů v Makedonii. „Tohle byla jiná zkušenost, protože jsme letěli poprvé přes moře. V Albánii jjsme spolupracovali s místní civilní obranou, která nám každé ráno řekla místo zásahu,“ popisuje pro Televizi Seznam zkušený pilot.
„Byly tam s námi ještě dva vojenské vrtulníky z Nizozemí. Jeden den jsme hasili na jihu, potom v horách na severu. Tam jsou hory opravdu veliké, byly tam dost turbulence, takže to bylo náročné,“ říká kapitán vrtulníku.
Když zasahují policejní vrtulníky v Česku, mají vždy poblíž hasiče, který stroj navádí. Teď museli improvizovat a sami se rozhodovat, jak a kde zasáhnout. Podle Šnajdra jsou na to ale cvičení. „Co bylo těžší, byly vysoké teploty. Hasili jsme u moře i ve velkých horách. Teploty tam byly kolem čtyřicítky.“
Vrtulník žádnou klimatizaci nemá, proto byla práce ve vedru úmorná. „Můžeme si otevřít okénko,“ směje se. „Brali jsme si vodu s sebou, hodně pili přes den. Jedli jsme až večer, ale dalo se to vydržet. Byli jsme v práci dvanáct patnáct hodin denně a ve velikém vedru, to každého unaví. Ale vždycky jsme to dělali tak, aby to bylo bezpečné. Takže jsme dělali přestávky,“ líčí.
Šnajdr ani nelituje, že nebyli nasazeni v Řecku, kde by mohli spolupracovat s českými hasiči na zemi. „My si nevybíráme. Dostali jsme tuhle misi. Řecko by bylo ještě dál, co víme z médií, tak tam jsou požáry také obrovské. Ona ale prakticky hoří celá jižní Evropa. Teď když jsme letěli zpátky, tak několik chorvatských hasičských letadel pracovalo u Zadaru,“ říká. Na vrtulníku došlo během hašení k drobné prasklině, proto se rozhodli po konzultaci s výrobcem misi ukončit a z Prahy přiletěl druhý vrtulník, který hašení přebral.