Článek
Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson se kvůli evropským clům uvaleným na dovoz výrobků ze Spojených států nechystá zvýšit ceny. Protože mu ale nová cla zvednou náklady, přesune podle svého dnešního sdělení výrobu určenou pro Evropu z USA do zámoří.
Společnost vyčísluje dodatečné náklady na zbytek letošního roku mezi 30 miliony (664 milionů korun) a 45 miliony dolarů (997 milionů korun). Evropské clo na dovoz jejích věhlasných motorek vyráběných v USA se zvýšilo na 31 procent z původních šesti procent.
The Farm Machine.
— Harley-Davidson (@harleydavidson) June 24, 2018
Celebrating 30 years in #Italy, the #HDBologna team took cues from agricultural history in creating this custom 2018 #StreetBob. #FreedomMachine pic.twitter.com/JQjEZSNZmf
Podle vyjádření podniku ztíží clo zákazníkům možnost pořídit si jeho výrobky a poškodí jejich prodejce. V anketě mezi nadšenci pro tuto značku na hamburských Dnech Harleye umístěné na webu magazínu Der Spiegel nicméně potenciální zákazníci uvádějí, že si vytouženou motorku dopřejí i přes vyšší cenu.
Harley-Davidson loni v Evropě prodal téměř 40 000 svých strojů. To staví jeho evropský trh na druhé místo za domovské Spojené státy. Cena jedné motorky se zavedením cel podle firmy zvýší v průměru o 2200 dolarů (téměř 49 000 korun).
EU je nyní se Spojenými státy v obchodním sporu, protože Washington zavedl cla na dovoz oceli ve výši 25 procent a na dovoz hliníku ve výši deseti procent. Jelikož se záležitost nepodařilo vyřešit, začala EU od minulého pátku uplatňovat clo 25 procent na dovoz některého zboží z USA. Terčem nových cel jsou výrobky z oceli a hliníku, zemědělské produkty a různé další zboží, mimo jiné džíny, whiskey nebo právě motocykly.
Harley-Davidson má od roku 2011 továrnu v Indii a motorky montuje také v Brazílii, výrobnu staví i v Thajsku. Přenos produkce mimo území USA v minulosti kritizovaly americké odborové svazy.
Americký prezident Donald Trump dával v minulosti firmu z města Milwaukee za příklad amerického podniku strádajícího podle jeho názoru v důsledku obchodních bariér. Sliboval, že z firmy znovu učiní velkou značku. Harley-Davidson se nicméně vždy bránil zavádění cel, se kterými pak přišla Trumpova vláda, protože se obával jejich dopadu na své podnikání.
Legendární americká motorkářská značka loni prodala v České republice rekordních více než 500 motorek, což je podle firmy nejvyšší číslo od uvedení značky na český a československý trh v roce 1924.