Článek
Vysvětlování okolností zakázky na systém elektronických dálničních známek se vládě komplikuje.
Zatímco premiér Andrej Babiš (ANO) od vypuknutí kauzy tvrdí, že o zakázce nevěděl, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) nyní Seznam Zprávám přiznal, že o přípravě IT systému a požadavcích ze strany bezpečnostních služeb věděl.
„Informace o veřejné zakázce jsem měl. Bohužel je ale nemohu blíže komentovat, protože jde o informace v utajovaném režimu,“ řekl Seznam Zprávám předseda ČSSD, který je nyní na dovolené a odpovídal redakci prostřednictvím textových zpráv.
Ministerstvo vnitra podle něho zakázku projednávalo na odborné úrovni ředitelů odborů a náměstků.
Několik důležitých otázek kolem zakázky ale nechal Jan Hamáček bez odpovědi. Odmítl například specifikovat, co přesně měl systém spojený s kontrolou elektronických dálničních známek umět nad rámec správy a kontroly e-vinět, a především, zda mu suma za zakázku přišla – i v kontextu využití ze strany bezpečnostních složek – adekvátní.
Hamáček cifru 401 milionů korun, na které byla zakázka vypsána, dosud nezpochybňoval.
Pro Andreje Babiše byla však právě cena a také fakt, že byla zakázka zadána přímo bez výběrového řízení, okolnostmi, kvůli nimž označil zakázku za podezřelou a ministra Kremlíka kvůli tomu vyhodil.
„Nelíbí se mi, jak to proběhlo, ale veřejnost a média to musí vědět. Na vládě řešíme prodej 12 metrů pozemků Správy železnic, ale zakázku za 400 milionů jsme tam neměli. Proto budu od všech ministrů chtít, aby zakázky předkládali,“ řekl například Andrej Babiš.
Ať netvrdí, že o tom nevěděli
Podobné otazníky vznesl také místopředseda poslaneckého klubu ODS Jan Bauer, který se podivuje nad Hamáčkovou rolí v celém příběhu. Zákonodárce také disponuje dokumenty, které dokazují zájem bezpečnostních složek o chystaný systém.
„Mám k dispozici korespondenci o schůzce z května 2019, které se účastnili zástupci BIS, Ministerstva vnitra a Národního bezpečnostního úřadu. Z dokumentů vyplývá, že ministr Hamáček o všem musel vědět. Tehdy v květnu se dohodli, že významná část zakázky se bude řešit v režimu důvěrné. Součástí korespondence je i to, že se museli domluvit na parametrech zakázky. Překvapuje mě, když někdo tvrdí, že o případu nevěděl. Všichni, kdo chtěli, o zakázce museli vědět,“ řekl Seznam Zprávám poslanec Bauer.
Není mu jasné, proč ministr vnitra o věci svého vládního nadřízeného nezpravil. „Zamotávám do věci Jana Hamáčka, protože inkriminované květnové schůzky se účastnil zástupce Ministerstva vnitra. Vypadá to, že jediným, kdo o zakázce nevěděl, je pan premiér. To je ale problém, protože BIS je za svou činnost zodpovědná vládě,“ dodal místopředseda poslanců ODS.
Babiš: Hamáček mi nic neřekl
Jenže vicepremiér Hamáček věděl, že systém na elektronické dálniční známky má umět více věcí než jen prodávat viněty.
Proč ministr vnitra Babiše neupozornil, že chystaný systém je důležitý pro státní bezpečnostní složky, není jasné. „Bral jsem to jako věc v gesci Ministerstva dopravy,“ vysvětluje nyní předseda sociální demokracie. Celé dění nabalené na tuto zakázku považuje za průšvih, který musí vyšetřit policie.
Na dotaz, co si myslí o ceně 401 milionů korun za systém, na jehož přípravě se jeho ministerstvo podílelo, už však Hamáček neodpověděl.
„Nikdo to se mnou neřešil. Až potom, co se to objevilo v médiích,“ řekl Seznam Zprávám premiér Babiš na otázku, zda ho o přípravě tendru 1. místopředseda vlády informoval.
Dalším ministrem, jehož lidé se přípravou IT systému zabývali, je ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO), pod jehož resort spadá jedna z tajných služeb, a to Vojenské zpravodajství. „K zakázce nemám bližší informace, na vládě jsme ji neřešili,“ vzkázal však ministr na otázky.