Článek
Paniku mezi lidmi využili hackeři, kteří posílají maskované e-maily, jež mohou uživatelům způsobit hodně škody. Nejvýznamnější kampaň zneužívající tematiku koronaviru se zaměřila v lednu a únoru na Japonsko, uvedla kyberbezpečnostní společnost Check Point.
E-maily vypadají jako informace o šíření koronaviru v japonských městech. Obsahují přiložený soubor, ve kterém slibují další podrobnosti. Pokud soubor otevřete, do vašeho počítače se stáhne Emotet – program určený k poškození počítačového systému.
Původně se jednalo o bankovního trojského koně, v poslední době ale jde o tzv. vyděračský software. Ten blokuje počítačový systém nebo šifruje zapsaná data. Cílem hackerů je pak získat výkupné za obnovení přístupu.
Nárůst stránek s tematikou koronaviru
S rozšířením koronaviru se také mnohonásobně zvýšil nárůst registrace webových stránek, které s tématem souvisejí. „Řada domén bude pravděpodobně použita pro phishingové útoky. Hackeři se budou snažit nalákat uživatele na diskuse o viru, na prodej roušek a obličejových masek, vakcíny nebo domácí testy na detekci viru,“ říká Peter Kovalčík, bezpečnostní expert ve společnosti Check Point.
Co je to phishing
Snaha počítačových podvodníků získat vaše citlivé osobní informace, jako jsou hesla, údaje o platebních kartách, rodná čísla nebo čísla bankovních účtů.
Zdroj: Avast
Jak útokům předejít
Společnost Check Point uvádí několik zásad, jimiž by se uživatelé měli řídit. První z nich je objednávání zboží z důvěryhodného zdroje. Ideální je dát přednost některému z vyhledávačů, například Googlu. Důležité je neklikat na odkazy v e-mailech.
Stejně tak by se měli vyhnout „speciálním“ nabídkám, které lákají na velké slevy a slibují zázraky. Jedním ze znaků, jak poznat podvodný e-mail, jsou pravopisné chyby či neznámý odesílatel. V neposlední řadě je třeba používání komplexnějšího bezpečnostního řešení chránícího před kyberhrozbami.