Článek
Ve středu večer se zastavil provoz v automobilkách Škoda Auto a TPCA. Postupně se s omezováním přidávaly i další podniky. Výsledek? Spotřeba elektrické energie propadla.
Nejvíc to bylo poznat v pátek. „To byla aktuální spotřeba elektrické energie nejnižší a odpovídala spotřebě z poloviny května loňského roku,“ potvrzuje mluvčí ČEPS Hana Klímová. Mezi oběma měsíci je přitom standardně kvůli chladnějšímu počasí velký rozdíl. Přes léto se totiž přes Česko přenáší ve srovnání se zimou jen zhruba 60 procent elektřiny.
Zatímco v týdnu se spotřeba propadá, víkendy jedou ve standardním režimu.
Historie nic podobného nepamatuje
„V souvislosti s COVID-19 došlo k poklesu zatížení až o 1000MW během několika dní. Podobnou situaci jsme z pohledu provozovatele přenosové soustavy dosud nezaznamenali, zpravidla dochází k poklesu postupně a v delším časovém období,“ říká Klímová s tím, že současná situace na provoz přenosové soustavy nemá žádný zásadní vliv.
Na centrálním dispečinku společnosti ČEPS tak stále pětice mužů hlídá, aby se v Česku spotřebovalo stejné množství elektřiny, jako se vyrobí. A přes Českou republiku stále proudí elektřina ze zahraničí.
Tranzit elektrické energie přes ČR je ve srovnatelné výši jako v měsících před COVID-19. Jednoduše řečeno, je zřetelný trend poklesu spotřeby elektřiny spojený s přerušováním výroby ve velkých závodech, nicméně samotný přenos elektřiny přes Česko zůstává srovnatelný s předcházejícím obdobím,”dodává Klímová.
Francie propadla o 22 procent
Rozsáhlá opatření proti dalšímu šíření koronaviru dopadají na spotřebu elektrické energie v celé Evropě. A v některých zemích je i vyšší než v Česku. Podle serveru oEnergetice.cz je v Itálii propad 16 procent, ve Francii dokonce 22 procent.
Propad spotřeby bude pokračovat. Omezení v Česku totiž budou trvat i nadále. Zatímco hygienici se snaží vystopovat stále více nakažených, vláda dál přichází s novými plány, úpravami a nařízeními.
Škoda Auto zůstává zavřená do 5. dubna. V TPCA se nepojede ještě déle. Jak řekl mluvčí firmy Tomáš Paroubek, na uzavření závodu naváže plánovaná odstávka, a kolínská automobilka se tak znovu rozjede až 17. dubna.
Legendární Nagano
I když energetici nepamatují, kdy by jim spotřeba elektřiny tak drasticky propadla, mají v archivu jiné pozoruhodné křivky. Legendární je například spotřeba nad ránem 22. února 1998, kdy český tým hrál hokej o zlatou olympijskou medaili.
Podle běžných standardů by měla spotřeba elektřiny padat k minimálním hodnotám, ale fanoušci statistiku zlomili, zvlášť když si během přestávek vařili kávu nebo čaj. Se začátkem další třetiny zase konvice vychládaly a Češi otevírali zlatou bránu.