Článek
Obr na poli internetových vyhledávačů reaguje na pandemii koronaviru. Firma Google slíbila přes tři čtvrtě miliardy dolarů na pomoc firmám, organizacím a zdravotnickým pracovníkům – převážně se jedná o nabídku bezplatné reklamy.
Plán finanční podpory popsal na blogu generální ředitel Googlu Sundar Pichai: „Vzhledem k tomu, že se epidemie koronaviru po celém světě zhoršuje, vybírá si ničivou daň na životech a komunitách. Abychom pomohli řešit některé z těchto výzev, dnes oznamujeme nový závazek 800 a více milionů dolarů na podporu malých a středních podniků, zdravotnické organizace a vlády a zdravotnických pracovníků v první linii této globální pandemie.“
Světová zdravotnická organizace a globální vládní agentury mají dostat čtvrt milionu dolarů v reklamních grantech. Tři sta čtyřicet milionů dolarů poskytne Google v reklamních kreditech malým a středním podnikům, dalších dvacet milionů půjde na výzkum.
Přidávají se další
Kromě zmíněné pomoci vydal podnik web a aplikaci pro iOS, jež umožňují uživatelům skenovat příznaky koronaviru. Pár dní na to Google oznámil, že daruje deset milionů respirátorů Evropě a USA.
Spojeným státům, kde je počet potvrzených případů nejvyšší na světě, pomáhají i další firmy. Japonský konglomerát SoftBank nebo čínský technologický gigant Alibaba slíbily milion masek – pro každého zdravotnického pracovníka v USA. Pozadu nejsou ani LinkedIn, TikTok či Twitter.
Stranou nezůstal ani Facebook, který nabídl Světové zdravotnické organizaci bezplatné reklamní kredity za účelem poskytnutí přesných informací o koronaviru. Toho WHO zatím nevyužila – organizace pracuje v rámci vlastního informačního centra a zdravotního účtu na WhatsAppu, který byl spuštěný v minulém týdnu.
Výroba masek
Google kromě reklamních iniciativ zřizuje investiční fond ve výši dvou set milionů dolarů, který má pomoci malým podnikům získat přístup ke kapitálu. Dvacet milionů dolarů je pak určeno pro akademické instituce a výzkumné pracovníky, kteří mohou využívat výpočetní schopnosti a infrastrukturu společnosti Google „při studiu potenciálních terapií a vakcín, sledování kritických dat a identifikaci nových způsobů boje proti COVID-19“.
Společnost navíc spolupracuje s jedním ze svých dodavatelů, Magid Glove & Safety. Pracují na výrobě až tří milionů masek v příštích týdnech, které firma věnuje Centru pro kontrolu a prevenci nemocí.
Objevují se i kritici, podle kterých by tak velká společnost měla přispívat více. Důležité ale je uvědomit si, že žádná firma nemá povinnost jakkoliv pomáhat. A analytici webu Social Media Today odhadují, že jak Google, tak Facebook ztratí v letošním roce přes čtyřicet miliard dolarů z příjmů z reklamy.