Článek
Společnosti General Motors (GM) už s problémovým výrobcem automobilů Nikola došly nervy. Firma oznámila, že se ve start-upu vzdává svého kapitálového podílu, který vyrábí elektrická a vodíková nákladní vozidla.
Po zveřejnění těchto zpráv akcie Nikoly spadly o více než 26 procent. Podle serveru CNBC společně s cenami akcií padly také plány na komerční výrobu pick-upu Nikola Badger. Propadly se i akcie GM, zhruba o jedno procento.
V září obě automobilky oznámily, že podepsaly dohodu, která GM zajistila 11procentní podíl v hodnotě dvou miliard dolarů. Firmy se tehdy také dohodly na tom, že do konce roku 2022 zahájí výrobu pick-upu Badger s elektrickým a vodíkovým pohonem.
O dohodě se tradovalo, že s ní nemůže GM nic ztratit. Opak se ukázal pravdou, když společnost Hindenburg Research obvinila Nikolu a jejího zakladatele Trevora Miltona, který na svůj post výkonného ředitele v září rezignoval, z podvodu.
Zpráva Hindenburg Research tvrdila, že vodíkový tahač Nikola je podfuk. Nikola totiž zveřejnila video, kde svůj automobil údajně poháněný vodíkem pustila jen z kopce. Společnost Hindenburg také nařkla Miltona ze lží, manipulací, nepřesností a nepravd vůči investorům.
Automobilky Nikola i GM uvedly, že aktuálně stále diskutují o tom, zda bude GM Nikole dodávat bateriové systémy pro jejich plánovaná vozidla na elektrický pohon.
Nikola uvedla, že všechny zaslané objednávky na vůz Badger vrátí, jelikož jeho výroba byla závislá na externím partnerovi GM. Právě GM měl Badger pro Nikolu vyrábět.
Automobilka s Nikolou začala jednat ještě před tím, než vyšly najevo pochybnosti o tom, jak daleko je firma ve vývoji svých tahačů. Když ale nyní GM od smlouvy upustila a také stále není jasné, jaké technologie má start-up k dispozici, je možné, že se na první pohled slibný projekt Nikoly realizace nedočká.
Tvrzení Hindenburg Research vedlo k vyšetřování společnosti ministerstvem spravedlnosti a komisí pro cenné papíry. Nikola uvedla, že s nimi spolupracuje.