Článek
Ministryně financí, nebo mistryně sociálních sítí? U Aleny Schillerové těžká odpověď. Jedno je ale jasné. Česko by teď skutečně víc potřebovalo tu první. V době, kdy státu například docházejí peníze na kompenzace podnikatelům, přestože je dluhová sekyra zaseknuta nebývale hluboko.
Horečná aktivita ministryně na sociálních sítích by mohla být skoro úsměvná, kdyby to nebyla ona, kdo má pod palcem státní rozpočet.
V parcích v Praze 1, zdá se, rozkvetlé keře závodí o to, kolikrát se s nimi vyfotila. Vysvětlení Schillerové, že chce fotografiemi zaujmout a zpřístupnit lidem důležitá témata už asi nikdo nevěří, zavání to spíš narcismem.
Zatím nikdy občany nezvolená ministryně financí před pár týdny rozjela na sociálních sítích kampaň, která již cílí na voliče před podzimními volbami do Sněmovny.
Příspěvky na jejím instagramovém účtu jsou nyní dvojího druhu. Jedny „obyčejné“, které zřejmě vznikají v aparátu ministerstva, a pak „speciální“. Ty má pod taktovkou hnutí ANO. Jak je rozlišit? Stejně jako třeba nevýhodné doložky ve smlouvách: s lupou.
Nenápadným miniaturním písmem se u nich objevuje douška: Zadavatel a zpracovatel ANO 2011.
Zní to jako objev Ameriky, že? Komu jinému by měly sloužit? Jsou tu dvě ale.
Za prvé: Existují pravidla pro reklamu na jiné zboží, kterým se ostatní influenceři podřizují. Politická reklama jako by byla vyřazená. Je tu finanční limit, ale například povinnost kvalitního označování chybí. A nemusí být pro všechny uživatele třeba Instagramu na první pohled jasné, že to, čemu věnují pozornost, není servis od státního úřadu, ale kampaň.
Právě jako servis a pomoc pro lidi se účet Schillerové tváří. Ministryně dělá monitory tisku, informuje o novinkách a občas dojde i na rubriku à la kalendárium. Třeba při výročí výbuchu jaderné elektrárny v ukrajinském Černobylu se ministryně zeptala svých sledujících: „Viděli jste seriál?“
A je tu i druhé ale. A to se týká konkrétně příspěvku o Daňové Kobře, rovněž z produkce vládního hnutí.
Na fotografii, kde je zadavatelem hnutí ANO 2011, je použito auto Celní správy a ministryni sekundují dva podle všeho skuteční příslušníci takřečené Daňové Kobry. To je příliš. Ministryně Schillerová oblékla svůj terénní outfit (džíny a kožená bunda, zřejmě kampaňový ekvivalent vyhrnutých rukávů či červených mikin. Stejný měla před časem při kontrole dostupnosti FFP2 respirátorů v hypermarketech). A s celníky nafotila kampaň.
Vážené hnutí ANO 2011: To nejsou vaši zaměstnanci! Najměte si modely a modelky, ty si foťte a státní zaměstnance nechte pracovat pro stát, pro nás. My je platíme. Stačí, že prezentaci/sebeprezentaci se tak usilovně věnuje klíčová členka vlády.