Hlavní obsah

Glosa rapera Lipa: Nová tvář Andreje Babiše aneb Jak had požírá vlastní ocas

Záhady Josefa Klímy: Glosa rapera Lipa o kampani před evropskými volbami a Andreji Babišovi.Video: Seznam Zprávy

Kampaň k volbám do europarlamentu ukázala podle mladého hudebníka novou tvář premiéra Andreje Babiše. Z politika, jehož rétorika mu byla cizí, ale uměl pochopit její počáteční přitažlivost, se podle něj stal populista, který představuje a produkuje mnohé paradoxy.

Článek

Pozastavené milionové evropské dotace mířící do firem z jeho holdingu jsou tím nejkřiklavějším příkladem. Odráží fakt, že premiér je už i za hranicemi této země vnímán jako jeden velký chodící střet zájmů. „Možná nejsem jediný, který vlastně nechápe, proč vůbec moloch, jakým je Agrofert, dotace v takovém rozsahu pobírá,“ říká ve své glose Lipo.

Hnutí ANO, které se z počátku mohlo tvářit jako svěží liberální alternativa k unaveným tradičním politickým stranám, se podle Lipa proměnilo v partaj jednoho muže. Liberálové jako Pelikán, Stropnický, Telička – ti všichni jsou pryč. Zůstávají jen věrní nebo napojení na byznys – a hlavně Babiš sám.

„Bílé týmové košile sice součástí kampaně zůstávají, ale přibyla od Trumpa okopírovaná červená kšiltovka a hesla, která Andreje Babiše čím dál tím víc stylizují do role silného lídra: Bude tvrdý a nekompromisní, Česko ochrání a europarlament dokonce vyčistí,“ připomíná Lipo. Při poslední poznámce podle něj nutně musí zbystřit nejeden historik. Tahle „čisticí“ rétorika totiž zaznívala v 30. letech 20. století v sousedním Německu a víme, co z toho vzešlo.

Pak je tu podle Lipa i jiný, do očí bijící paradox, kdy – obrazně řečeno – had požírá tak trochu svůj vlastní ocas. Andrej Babiš si v rámci kampaně vybral zcela účelově pro voliče přitažlivé a srozumitelné téma dvojí kvality potravin. Sezval si prý zástupce velkých firem a řekl jim, že tu nebudeme popelnicí Evropy. „Má k tomu ale on vůbec morální mandát?“ ptá se Lipo a dodává: „Vemte si takový modelový příklad: Premiér vlastně hodlá ‚bojovat‘ za to, aby si normální pracující člověk, třeba takový zaměstnanec Kosteleckých uzenin, kterému vyplácí 15 tisíc měsíčně, mohl koupit u nás v obchodě tu stejnou čokoládu, jakou mají i na pultech obchodů v Německu. Testy přitom ukázaly, že buřty z produkce Agrofertu jsou na tom kvalitou bídně. Je tedy evidentní, že on sám do této údajné ‚popelnice Evropy‘ ze svého přispívá.“

A Lipo dodává: „Andrej Babiš vždy rád akcentoval údajný selský rozum. Když ho ale použijeme my, vidíme, že nejen v tomto případě tu prostě něco nehraje. I desetitisíce lidí, kteří se týden co týden schází na náměstích, došly k názoru, že momentálně má premiér spíš starosti s ochranou svých vlastních zájmů než se zájmy občanů této země.“

Celou glosu si můžete pustit v úvodním videu. Je součástí pořadu Záhady Josefa Klímy, který můžete v premiéře sledovat na Televizi Seznam každou neděli od 21:15.

Jak naladit Televizi Seznam u vás doma? Praktický návod ZDE.

A můžete nás sledovat také na Facebooku.

Doporučované