Hlavní obsah

Glosa: Nevěřte před volbami prázdnému marketingu a billboardům

Glosa Davida Ondráčky: Nevěřte před volbami prázdnému marketingu a billboardům.Video: Seznam Zprávy

Ředitel české pobočky Transparency International David Ondráčka se ve své glose věnuje právě probíhajícím předvolebním kampaním do říjnových krajských a senátních voleb.

Článek

Na začátku října máme krajské volby. Budete volit hejtmany, radní, zastupitele. Ale o čem vlastně dneska kraje rozhodují? Když před lety vznikaly, tak to bylo poměrně kontroverzní, jestli je vůbec potřebujeme.

Ale vznikly, máme je tady - a kompetence mají poměrně velké. Rozhodují o tom, jak se budou opravovat krajské silnice, po zimách, ty výtluky, jak efektivně.

Mají pod sebou krajské nemocnice, čili dostupnost péče a její kvalitu, managementy těchto nemocnic. Můžou ovlivnit, jestli bude třeba v každém větším městě dostupná lékárna 24 hodin denně.

Spravují pod sebou také střední školy, rozhodují, kdo bude ředitel gymnázia nebo vyšší odborné školy. Celkově mají velké rozpočty. Třeba ty velké kraje až 10 miliard. Jsou to mašiny na dotace, rozhodují, kam půjdou dotace, kterým obcím, městům, jak spolupracovat s podnikateli. Můžou ovlivnit rozvoj toho kraje.

Nicméně v těch volbách nebudou kandidovat ti politici z billboardů, kteří jsou v celostátní politice. Nebude tam Babiš, Okamura, Bartoš, Fiala nebo Hamáček, ale ti místní kandidáti, kteří se ucházejí o místo na hejtmanství. Proto se rozhodněte informovaně.

Transparency International připravila databázi nasipolitici.cz, kde se můžete podívat na ty své kandidáty, zjistit si o nich co nejvíce a vědět, kdo vás vlastně bude zastupovat. A také se díváme na financování kampaně.

Přes web transparentnivolby.cz si můžete najít, jakou formou marketingu na vás útočí, přes Facebook, přes billboardy, a odkud berou peníze.

Přijďte volit do krajů, je to důležité! Ale volte informovaně.

Doporučované