Hlavní obsah

Glosa: Dálnice, které už nikdo nedostaví

Foto: Seznam Zprávy

„Nová D1“ není ani nová, ani kompletně opravená. Ale pásku před volbami samozřejmě přestřihneme.

Článek

Kdyby nás snad přepadaly černé myšlenky, jak to asi na D1 bude vypadat, až se začne opravovat rozpadající se most Šmejkalka, nabízím útěchu: Vzpomeňte si, v jakém stavu je D3 z Prahy směrem na jih Čech.

Už za dva týdny přestřihne premiér Andrej Babiš a asi tak osm dalších ministrů z hnutí ANO slavnostně pásku kompletně zrekonstruované, tedy skoro nové dálnice D1. Až na to, že to žádná nová dálnice není a není dokonce ani kompletně opravená, protože kdo by to mohl za osm a půl roku celé zvládnout, že.

Ale přesto bychom si měli my občasní uživatelé nejstarší české autostrády tohoto výkonu vážit. A kdyby nás snad přece jen přepadaly černé myšlenky, jak to asi na D1 bude vypadat, až se někdy za rok začne opravovat rozpadající se most Šmejkalka, nabízím útěchu: vzpomeňte si, v jakém stavu je dálnice D3 z Prahy směrem na jih Čech. Ano, v mnohem, mnohem horším. Cítíte se lépe?

Problém začíná už v Praze, protože žádná dálnice D3 z Prahy na Tábor a dál na České Budějovice vůbec nevede. Mám k tomu takovou osobní vzpomínku: jednoho pátečního večera jsem se v obci Lešany v Posázaví zúčastnil setkání místních občanů, vyděšených, že plánovaná trasa D3 povede příliš blízko jejich obce.

Pamatuji si to velmi živě i proto, že přesně týden po téhle akci se mi narodila dcera. Stejná dcera, která letos na jaře oslavila 20. narozeniny a ukončila první ročník na univerzitě. Lešany zůstávají v klidu.

Dvě minuty

Pravidelné autorské glosy osobností Seznam Zpráv. Názory, postřehy, komentáře. Ve dvou minutách, v textu a zvuku, každý všední den.

Dvě minuty můžete poslouchat na Podcasty.cz a ve všech dalších podcastových aplikacích.

A my ostatní s nimi. Na dálnici D3 zbývá postavit „prvních“ 60 kilometrů z Prahy až za Miličín. Samozřejmě, naděje tu stále je. Podle bývalého ministra dopravy Dana Ťoka se začne zbylý úsek stavět už letos. Samozřejmě že nezačne. Ťok to sliboval v roce 2018 – a v politice nikoho nezajímá, co kdo řekl v roce 2018.

A když se při napínavé cestě z jižních Čech konečně vymotáte u Mirošovic a ujedete pár posledních kilometrů směrem k metropoli, padne váš zrak na věčně rozestavěný Pražský okruh, jehož poslední kus byl otevřen v září 2010 a na němž už stačí dobudovat jen 44 kilometrů – z celkových 83. Po 37 letech. Přejmenování tohoto torza na dálnici D0 bylo geniálním krokem s lehounkým a vkusným náznakem ironie.

Tyhle české dálniční dluhy nelze samozřejmě připsat jen hnutí ANO, i když žádná politický strana ještě nikdy po listopadu 1989 neřídila ministerstvo dopravy souvisle sedm a půl roku. A až bude za dva týdny premiér Babiš slavnostně stříhat pásku na D1, měla by to být hlavně připomínka, že stav silniční infrastruktury je jedním z největších neúspěchů téhle země po roce 1989.

A příště si můžeme říct něco ještě zoufalejšího o české železnici.

Doporučované