Článek
Kdyby nás snad přepadaly černé myšlenky, jak to asi na D1 bude vypadat, až se začne opravovat rozpadající se most Šmejkalka, nabízím útěchu: Vzpomeňte si, v jakém stavu je D3 z Prahy směrem na jih Čech.
Už za dva týdny přestřihne premiér Andrej Babiš a asi tak osm dalších ministrů z hnutí ANO slavnostně pásku kompletně zrekonstruované, tedy skoro nové dálnice D1. Až na to, že to žádná nová dálnice není a není dokonce ani kompletně opravená, protože kdo by to mohl za osm a půl roku celé zvládnout, že.
Ale přesto bychom si měli my občasní uživatelé nejstarší české autostrády tohoto výkonu vážit. A kdyby nás snad přece jen přepadaly černé myšlenky, jak to asi na D1 bude vypadat, až se někdy za rok začne opravovat rozpadající se most Šmejkalka, nabízím útěchu: vzpomeňte si, v jakém stavu je dálnice D3 z Prahy směrem na jih Čech. Ano, v mnohem, mnohem horším. Cítíte se lépe?
Problém začíná už v Praze, protože žádná dálnice D3 z Prahy na Tábor a dál na České Budějovice vůbec nevede. Mám k tomu takovou osobní vzpomínku: jednoho pátečního večera jsem se v obci Lešany v Posázaví zúčastnil setkání místních občanů, vyděšených, že plánovaná trasa D3 povede příliš blízko jejich obce.
Pamatuji si to velmi živě i proto, že přesně týden po téhle akci se mi narodila dcera. Stejná dcera, která letos na jaře oslavila 20. narozeniny a ukončila první ročník na univerzitě. Lešany zůstávají v klidu.
Dvě minuty
Pravidelné autorské glosy osobností Seznam Zpráv. Názory, postřehy, komentáře. Ve dvou minutách, v textu a zvuku, každý všední den.
Dvě minuty můžete poslouchat na Podcasty.cz a ve všech dalších podcastových aplikacích.
A my ostatní s nimi. Na dálnici D3 zbývá postavit „prvních“ 60 kilometrů z Prahy až za Miličín. Samozřejmě, naděje tu stále je. Podle bývalého ministra dopravy Dana Ťoka se začne zbylý úsek stavět už letos. Samozřejmě že nezačne. Ťok to sliboval v roce 2018 – a v politice nikoho nezajímá, co kdo řekl v roce 2018.
A když se při napínavé cestě z jižních Čech konečně vymotáte u Mirošovic a ujedete pár posledních kilometrů směrem k metropoli, padne váš zrak na věčně rozestavěný Pražský okruh, jehož poslední kus byl otevřen v září 2010 a na němž už stačí dobudovat jen 44 kilometrů – z celkových 83. Po 37 letech. Přejmenování tohoto torza na dálnici D0 bylo geniálním krokem s lehounkým a vkusným náznakem ironie.
Tyhle české dálniční dluhy nelze samozřejmě připsat jen hnutí ANO, i když žádná politický strana ještě nikdy po listopadu 1989 neřídila ministerstvo dopravy souvisle sedm a půl roku. A až bude za dva týdny premiér Babiš slavnostně stříhat pásku na D1, měla by to být hlavně připomínka, že stav silniční infrastruktury je jedním z největších neúspěchů téhle země po roce 1989.
A příště si můžeme říct něco ještě zoufalejšího o české železnici.