Článek
Pro svou influencerskou kampaň vláda mnoho pochopení nenašla.
Mocným většinou procházejí nejrůznější věci, takže se přirozeně cítí nedotknutelní. Pak je zničehonic zaskočí prkotina – ve srovnání s dosavadními průšvihy – s potenciálem zničit kariéru. Dosud všechno procházelo, pak omylem přejedou v sousedství oblíbeného kocoura – a je po všem.
Někdejší premiér Stanislav Gross, který se angažoval v nejrůznějších privatizacích, nakonec padl kvůli nejasnému milionu na byt. Vrchní lobbista Roman Janoušek, o jehož vlivu v Praze kolovaly divoké historky, dočasně zamířil do vězení po autonehodě v opilosti. Nebo Mirek Topolánek, jehož pobočník Dalík později skončil ve vězení, se stal bývalým předsedou během jednoho rozhovoru pro časopis, o němž nikdy nikdo neslyšel.
Teď na sebe nevídaný výbuch vzteku veřejnosti, kvůli podobné „maličkosti“, seslal Andrej Babiš. Na rozdíl od svých předchůdců kvůli tomu rozhodně neskončí, ale aférka má ambici naštvat spoustu lidí. Je jaksi srozumitelná. Na rozdíl od skutečných průšvihů, jako je chaotický boj s epidemií, 50milionová kauza Čapí hnízdo nebo třeba stomilionová dotace na lepší toasty.
Co se stalo? Úřad vlády si zřídil účet na čínské sociální síti TikTok, kde hlavně děti sdílejí krátká videa a kterou některé státy považují za bezpečnostní riziko. Zároveň dal půl milionu korun na nákup reklamního prostoru na sociálních sítích TikTok, Instagram a YouTube, kde hodlá ve videích propagovat očkování.
Ta pro vládu natáčejí dva mladí influenceři, jejichž videa na YouTube sledují statisíce fanoušků – Anna Šulcová a Jakub Gulab. Oba to samozřejmě okamžitě schytali. V lepším případě, jak jsou naivní, když nevědí, komu slouží. Ovšem častěji padala sprostá slova ve smyslu, co jsou proboha zač, když jsou ochotní pro peníze udělat cokoliv. Oba se brání, že s vládou spolupracují zadarmo, ale vlastně nemá smysl se nad tím pohoršovat.
Dvě minuty
Pravidelné autorské glosy osobností Seznam Zpráv. Názory, postřehy, komentáře. Ve dvou minutách, v textu a zvuku, každý všední den.
Dvě minuty můžete poslouchat i v Apple Podcasts, Spotify a dalších podcastových aplikacích.
Archiv všech glos najdete tady, podcasty a další audio Seznam Zpráv tady.
Byznys youtuberů, na něž možná koukají i vaše děti, zkrátka takhle funguje, je na tom založený. Kdo zaplatí, toho propagují. Typicky lidé jako Šulcová si sednou ve svém pokojíčku a vypráví, co minulý týden prožili, a přitom jen tak mimochodem zmíní kapslový kávovar, který jim rozsvítil den. I tomu se všichni posmívají, ale pro firmy je obvykle taková reklama daleko výhodnější než si koupit klasickou stránku v novinách.
Česko má za sebou nejšílenější týden plný špatných zpráv. PES je na stupni sedm, počty nakažených letí vzhůru, nemocnice jsou před kolapsem, zastavuje se očkování, do Česka dorazila zákeřná britská mutace viru, z Číny míří nepoužitelné injekce a z Ministerstva zdravotnictví všichni raději rychle utíkají.
Nevím, jestli tak promyšleného plánu jsou Babišovi propagandisté schopní, ale skoro to vypadá na klasické vrtění psem. Tedy strhnout pozornost na dva nešťastníky a zakázku v ceně jedné bedny respirátorů a tím odvést pozornost od skutečných selhání Babišova kabinetu.