Článek
Co nám vlastně sociální síť našeptává?
Věděli jste, že si největší sociální síť na světě dala cíl, že přiměje 50 milionů lidí udělat jeden krok k tomu, aby se nechali očkovat? A jedním z pilířů této strategie je možnost uživatelů dát si k fotografii takzvaný rámeček s motivačním heslem, který lze přeložit jako „Pojďme se očkovat. Dokážeme to“.
Zastavme se nejdřív u čísla 50 milionů. Může to znít megalomansky, pokud se na to díváme pohledem Středoevropana. Ale Facebook spojuje téměř tři miliardy lidí, takže ovlivnění 50 milionů z nich, tedy ani ne dvou procent uživatelů, je v boji s covidem dost skromné napnutí sil. Asi jako kdyby v závodní jídelně vyhlásili cíl, že budou spokojení, když u nich zaženou hlad dva lidé.
Není ani přesně jasné, jak si vlivný sociální gigant chce změřit, kolika lidem ten krok k očkování pomohl ujít. Závazek je neurčitý: Znamená, že třeba 50 milionů lidí klikne na stránky o covidu, nebo se podívá, kde se očkuje? Nejvíc společnost pomohla k očkování svým zaměstnancům v Americe. Bez očkování totiž nesmí do kanceláře.
A teď ostrým střihem do severočeského města Bíliny. Jde o jednu z nejméně proočkovaných obcí s rozšířenou působností v Česku. Proč? Podle místních, které jsem oslovil na ulici, je důvod úplně jednoduchý: Stačí se přece podívat na Facebook a je vám hned jasné, že očkování je špatně.
Automatizované našeptávání Facebooku funguje v režimu: Zaujala tě stránka Nejsme ovce, nenecháme se očkovat? Tak to se ti bude líbit i Očkování je fuj! a další podobné. Své uživatele tak uzavírá do bubliny názorů, kde se stále víc utvrzují. Logika, fakta, nebo i vlastní zkušenost tak ustupuje sounáležitosti se svým názorovým kmenem.
Facebook nastoluje otázku, kolika lidem pomohl k očkování - ve skutečnosti je ale zajímavější ptát se po tom, jak zásadní roli sehrál u lidí, kteří se naopak nechtějí očkovat. Není právě Facebook jejich primárním zdrojem informací? Reálně možná pomohl k 50 milionům krůčků - a zároveň i k bezpočtu velkých kroků těch, kdo očkování odmítají.
Dvě minuty
Pravidelné autorské glosy osobností Seznam Zpráv. Názory, postřehy, komentáře. Ve dvou minutách, v textu a zvuku, každý všední den.
Dvě minuty můžete poslouchat na Podcasty.cz a ve všech dalších podcastových aplikacích.