Hlavní obsah

Nech si píchnout vakcínu, dostaneš sick day. Firmy zbrojí na odmítače

Jan Pleyer, ředitel závodu Auria Solutions v Zákupech, mluví o výsledcích testování ve firmě a očkování v souvislosti s benefity.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

Auria Solutions v Zákupech dodává díly pro automotive. Jejím zákazníkem je třeba Mercedes. Šéf firmy by dal zaměstnancům nejradši benefity za to, že se nechají očkovat proti koronaviru a podnik zůstane v chodu.

Článek

S testováním začali ve firmě Auria Solutions v Zákupech dobrovolně už v lednu, předběhli tak státní nařízení podobně jako spousta dalších. Po týdnu povinného testování hlásí dvě procenta pozitivně testovaných na covid-19. Přitom někteří přišli na testy už se symptomy, necítili se již ve chvíli testování dobře.

„Podle mě to smysl má, ale nepřeceňujme to. Je to pouze filtr, ne řešení. Odborníci nám řeknou, jakou ty testy mají účinnost,“ říká pro SZ Byznys Jan Pleyer, ředitel Auria Solutions.

Podle něj je zásadní, že z dobrovolnosti přešlo testování na koronavirus na povinnost. „Já vidím velký posun počtu zaměstnanců, kteří na testy jdou, víc než dvojnásobný. Přestože to bylo hrazeno a v pracovní době, tak ta dobrovolnost samozřejmě nedosahovala plného počtu,“ říká šéf továrny vyrábějící díly třeba pro Mercedes a dodává, že antigenní testy nejsou podle něj stoprocentní.

Stalo se jim, že po negativním antigenním testu u zaměstnance druhý den nato odhalil PCR test pozitivitu na covid-19. Firma tak podle něj ani po testování nemá záruku, že mezi ostatními pracovníky nejsou nemocní.

Největším otazníkem je teď očkování

Jan Pleyer už je v přemýšlení o krok dál. Po fázích jedna a dvě - tedy prevenci v podobě roušek či přísnější hygieny a následném testování, jak sám říká, je na řadě očkování zaměstnanců.

„Proočkovanost já osobně vidím jako důležitou, abychom se vrátili do normálu. Zatím jsme tomu jako společnost nedali jasnou odpověď, nicméně pracujeme na tom a myslím, že by tomu zaměstnavatelé měli pomoci informovaností, ale také určitou výhodou,“ je přesvědčený člověk, který vede 600 lidí.

Odmítá finanční odměny, vydal by se cestou benefitů. „Analogie naočkuj se a odměnu najdeš na výplatní pásce se mi nelíbí. Myslím, že zaměstnavatelé mají dobré metody, jako je sick day, den na zotavenou, který by si ten člověk vybral, kdykoliv bude potřebovat. A nebo tu máme flexipasy,“ vysvětluje Pleyer a jako příklad uvádí, že by lidé v práci mohli dostávat vouchery do lékárny na vitaminové balíčky nebo kosmetiku.

Diskriminace kvůli očkování?

„Samozřejmě nikdy nebudeme moct rozdělit tábory na očkované a neočkované, v tu chvíli tady máme rozdělená ghetta, rozdělené směny a tak dále. To je nereálná záležitost. To by bylo naprosto diskriminující,“ přiznává šéf fabriky patřící do autoprůmyslu.

Zaměstnavatel by měl podle něj pomoct spíš informačně. Pomoci lidem od dělnických po administrativní pozice zorientovat se ve studiích o očkování, v účinnosti i rizicích a v situaci ohledně pandemie.

Zaměstnavatelé se bojí

„Bohužel dnes se řada zaměstnavatelů bojí přistoupit ke stanovisku očkování, protože to je předmětem různorodých politických, demagogických diskuzí. Proto se zaměstnavatelé zatím bojí s tímto tématem intenzivněji pracovat a říct: Já vám to doporučuju,“ je přesvědčený Jan Pleyer a dodává: „Takže nebát se a zase udělat ten krok dřív, než ho bude dělat vláda. Státní sektor je vždycky za tím komerčním pozadu, takže my se musíme odhodlat a udělat krok vpřed.“

Doporučované