Hlavní obsah

Geoplot kolem Prahy a dva tisíce senzory nabušených kol. Podnikatel hodlá radikálně změnit dopravu v metropoli

Výzva s Charlesem Butlerem: Elektrokola mají změnit dopravu v Praze.Video: Tereza Willoughby, Seznam Zprávy

Jízda na delší vzdálenost je sice dražší než MHD, ale elektrokola jsou nejrychlejší způsob dopravy po hlavním městě, tvrdí Charles Butler. Česko-britský podnikatel, který spoluzakládal Datart, před pár týdny vrhl do pražských ulic pět set žlutých kol s elektromotorem. Má to být jen začátek.

Článek

Podobně jako v případě e-koloběžek Lime se už objevily stížnosti, že sdílená elektrokola firmy Homeport překážejí na chodnících. A třeba Praha 6 chce po společnosti Charlese Butlera vyšší poplatky za „divoké“ parkování (to je možné za 25 Kč). Problémům se ale podnikatel chce vyhnout.

„Systém jsme navrhovali ve spolupráci s městem. V Červených zónách musí být kolo zaparkované ve virtuálních stanicích a nemůže skončit jinde. Na Praze 6 můžete ukončit zápůjčku kdekoli,“ popisuje ve Výzvě Butler a dodává, že radnicím vychází vstříc, pokud kola na některých místech nechtějí.

Vývoj třicetikilových kol Freebike trval čtyři roky a měla by vydržet až šest let provozu, i v extrémních podmínkách pražských ulic s dlažebními kostkami.

„Každý freebike je propojený s naším serverem, je spojený se satelitem a má spoustu senzorů. Víme, jestli s ním člověk skáče, kde přesně je. Jsme schopni to sledovat v reálném čase a dokonce to kolo v reálném čase zastavit. Kolem Prahy je geoplot a pokud ho člověk přejede, tak to kolo zastaví a nebude moci jet dál,“ vysvětluje Butler.

„Vidíme i jestli člověk jezdí špatně, třeba po chodníku,“ odpovídá na výtky. „Bude-li to potřeba, zavedeme sankce.“

Elektrokola podle něj můžou změnit pražskou dopravu. I proto, že motorový pohon řeší možné potíže s kopcovitým terénem. „Je dvakrát rychlejší než auta a navíc, když šlapete, zlepší to náladu. Obyvatelé města se to jen musí naučit,“ vysvětluje s úsměvem.

„Pokud využijete elektromotor od samého počátku, první minutu budete mít zdarma, od druhé minuty už budete platit dvě koruny za minutu,“ dodává.

Projekt Freebike zdaleka nepovažuje za ukončený. Do konce příštího roku chce mít v ulicích Prahy dva tisíce elektrokol.

Proč nechce přemýšlet nad tím, kolik peněz už do sdílených kol Freebike investoval? Jak těžké pro něj jako rodilého Brita bylo získat české občanství? A co jako syn diplomata, který vyjednával vstup Británie do EU, říká na brexit?

Podívejte se na celý rozhovor v úvodním videu.

Související témata:

Doporučované