Článek
Geodeti začali vyměřovat pilotní úseky vysokorychlostních tratí, po nichž mají v budoucnu jezdit vlaky i více než 160 km/h.
Geodeti vyrazili do terénu hned po podpisu smluv se SŽDC. Pracují na současných tratích i na budoucích trasách mezi Přerovem a Ostravou, respektive mezi Brnem a Vranovicemi. Terénní práce by měly pokračovat přes podzim, do konce letošního roku byla měla SŽDC dostat podrobné mapování v celé délce jihomoravského úseku.
Měření by podle správy železnic mělo zrychlit přípravy. „Zpracování geodetického zaměření v předstihu před zadáním dokumentací pro vydání rozhodnutí o umístění stavby je jedním z kroků, který nám umožní zkrátit dobu přípravy pilotních úseků vysokorychlostních tratí až o pět let oproti standardním postupům,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Stejným způsobem bude organizace postupovat i u dalšího pilotního úseku Praha Běchovice-Poříčany a části spojení Drážďany-Praha, kde aktuálně soutěží zpracovatele.
Výstavba vysokorychlostních tratí by měla výrazně navýšit kapacity současné železniční sítě a také zrychlit spojení na vytížených tratích. Správa železnic při přípravách vybrala pět úseků, jejichž příprava bude postupovat ve zrychleném režimu. Jde o úseky Praha Běchovice-Poříčany, dále Přerov (Prosenice)-Ostrava Svinov na páteřním tahu mezi Prahou, Brnem a Ostravou a úsek Brno (Modřice)-Vranovice na tahu Brno-Vídeň/Bratislava a dva úseky trati mezi Prahou a Drážďany. Stavba prvního úseku by měla začít v roce 2025.