Hlavní obsah

General Motors se chlubí, že je skoro jako Tesla. Investoři tomu věří

Ilustrační fotografie.

Jeden z největších výrobců automobilů na světě General Motors už delší dobu láká investory. Prodej elektromobilů by z firmy mohl udělat jedničku a postavit ji po bok Tesly Elona Muska.

Článek

Akcie automobilky GM se od začátku dubna více než zdvojnásobily, což sice vedle akcií nejhodnotnější automobilky světa Tesly, které během pandemie přidaly 373 procent, nevypadá kdovíjak, ale na tradiční automobilku je to solidní výkon.

General Motors, která zastřešuje mimo jiné i značky Buick, Cadillac nebo Chevrolet, se letos vrátila k ziskům na dvou hlavních trzích s automobily – Číně a USA. Podle serveru CNN je právě to jedním z důvodů posílení jejích akcií.

Zisk však není vše, co růst akcií GM pohání. Společnost se zavázala, že bude v budoucnu vyrábět plně elektrická vozidla a investuje do nové generace elektrických baterií. „GM je jedním z mála výrobců automobilů, který vykazuje hmatatelný pokrok ve svém přechodu na elektromobily,“ uvedl analytik společnosti Morgan Stanley Adam Jonas, když GM oznámil investici ve výši dvou miliard dolarů na výrobu elektromobilů v závodě v Tennessee.

„Neautorizovaní investoři, kteří zmeškali nabídku akcií Tesly, se snaží najít náhradu a GM jim udává ten správný tón,“ dodal Jonas.

Minulý měsíc společnost GM oznámila, že chystá novou generaci elektrických pick-upů Hummer, což u investorů vzbudilo zájem. Vůz má jít do prodeje koncem příštího roku. Automobilka také uvedla, že se v příštích pěti letech chystá zaměřit na kombinovaná elektrická vozidla, kterých chce na čínském a americkém trhu prodat milion ročně.

„GM má v příštím desetiletí silnou příležitost etablovat se jako hlavní hráč na trhu s elektromobily,“ myslí si analytik Wedbush Technology Daniel Ives. Pokud by se tak stalo, automobilka by stanula po boku Tesly. „GM může být s Teslou významným hráčem na trhu s elektromobily,“ předpovídá Ives.

GM však ve výrobě elektromobilů vícekrát selhala, než uspěla. Prakticky všechny své peníze vydělává na vozidlech na tradiční či plynový pohon, jako jsou pick-upy a SUV.

I když je její Chevrolet Bolt EV nejprodávanějším elektrickým vozidlem na americkém trhu, které nevyrobila Tesla, stále představuje méně než jedno procento aut, které GM ve Spojených státech prodá. A také zaujímá jen zlomek počtu vozidel, které prodá Tesla.

Generální ředitelka společnosti GM Mary Barraová však trvá na tom, že vysoký prodej pick-upů a SUV je to, co GM dává finanční prostředky, které potřebuje k přechodu na elektřinu.

„Síla naší platformy pick-upových vozidel a SUV nám dává vynikající příležitost k samofinancování našeho růstu v elektromobilitě a k využití všech aktiv, ať už jde o výrobu, strojírenství, nebo technologie,“ řekla ve čtvrtek na konferenčním hovoru investorům Barraová.

Jedním z důvodů, proč byli investoři elektrickými vozidly nadšeni, je Tesla, která prokázala, že elektromobily pro ně mohou být výnosnější než tradiční vozidla na benzin.

Doporučované