Článek
Omezení zasáhla i nejvýznamnější projekt Západočeské galerie za poslední roky, výstavu „Nad slunce krásnější. Plzeňská madona a krásný sloh“. Galerie si od expozice středověkých děl slibovala rekordní zájem, přístupná ale mohla být jen několik dní v prosinci, řekla mluvčí galerie Gabriela Darebná.
V roce 2019 navštívilo expozice galerie přes 33 tisíc lidí, loni jich bylo jen téměř 13 tisíc. ZČG se ale jako jedna z prvních v ČR zaměřila na online aktivity. Od 3. dubna spustila portál, kde prezentuje výstavy, sbírky a doprovodné programy. Virtuálních návštěv zaznamenala loni galerie více než 26 tisíc. Tržby klesly z předloňského téměř milionu na 317 tisíc korun.
Poprvé se galerie musela zavřít od března do května. „Návrat návštěvníků byl velmi rozpačitý. Během června se galerie pomalu vracela ke svému programu a v létě se uskutečnilo několik kulturních pořadů, příměstské tábory a tvůrčí dílny. Výstavní program se upravoval, prodloužily se výstavy a dvě plánované se přesunuly do dalších let,“ uvedla mluvčí.
Citelně zasáhla galerii podzimní vlna pandemie. Dotklo se to zejména nejvýznamnější a nejnáročnější výstavy posledních let „Nad slunce krásnější. Plzeňská madona a krásný sloh“, na níž autoři pracovali několik let. Obsahuje přes 80 vzácných středověkých děl z českého území i ze zahraničí. Madona z katedrály sv. Bartoloměje je po staletí nejuctívanějším uměleckým dílem v Plzni. Než skončí velká rekonstrukce katedrály, měla být madona načas součástí výstavy. „Nyní usilujeme o prodloužení zápůjček děl a doufáme, že se nám podaří výstavu konečně ukázat veřejnosti v plné kráse,“ řekl ředitel ZČG Roman Musil.
Výstavu mohli lidé vidět jen 24 dní. Galerie se v prosinci otevřely na 15 dní, od 18. prosince se opět zavřely. Díky výjimečnosti výstavy ZČG získala jako jedna ze čtyř institucí v ČR výjimku na její pokračování. Trvalo ale jen devět dní, než se galerie zavřely 27. prosince bez výjimek, což platí dosud, dodala Darebná.