Hlavní obsah

Galerie města Olomouce otevřela výstavu fotografií Petra Zatloukala

Foto: Seznam Zprávy

.

Několik desítek dosud nepublikovaných černobílých fotografií z doby normalizace od olomouckého fotografa Petra Zatloukala, ale například i jeho portréty či snímky z Paříže zdobí prostory Galerie města Olomouce.

Článek

Otevření výstavy s názvem Profotit se dál doplnil i křest knihy o tomto autorovi, která rozšířila novou edici Muzea umění a Univerzity Palackého s názvem Olomoučtí fotografové. Navazuje na první díl série rekapitulující tvorbu ikony portrétové fotografie a ženského aktu Miloslava Stibora.

Pro výstavu Profotit se dál vybrali kurátoři sedm desítek fotografií. „Pro výstavu jsme připravili výběr z autorovy barevné a experimentální tvorby. Velkým překvapením pro publikum jsou rozhodně neznámé a nikdy nevystavované černobílé fotografie z poloviny 80. let, kdy autor dokumentoval rekreanty u Balatonu, závody amatérských motokár, případně zákulisí sportovního tance a jiná neobvyklá témata, která nacházel bezprostředně ve svém okolí v době skomírající komunistické éry v prostředí historických kulis Olomouce,“ řekla kurátorka výstavy Štěpánka Bieleszová.

Návštěvníci v prostorách galerie spatří kolem třech desítek černobílých fotografií, doplňují je barevné fotografie z cyklu Pohodový podzim Paříže a Muzika, na výstavě nechybějí ani autorovy portréty, doplnila kurátorka.

Petr Zatloukal je známý především svou fotografickou sérií Gaudeamus, která dokumentuje události sametové revoluce a pád komunistického režimu na pozadí aktivit a stávky studentů na Univerzitě Palackého v Olomouci. Zatloukalovy nikdy nepublikované snímky z let, které 17. listopadu těsně předcházely, přináší i nová kniha o autorovi z edice Olomoučtí fotografové. Zachycuje na nich rekreanty u maďarského jezera Balaton, mikropříběhy všedních dnů v Olomouci, Bratislavě, Bánské Bystrici či východním Berlíně, ale i atmosféru socialistické nemocnice nebo počátky aerobiku v Československu.

Zatloukal se řadí k proudu subjektivních dokumentaristů, kteří na fotografickou scénu vstoupili v 80. letech minulého století. V poslední době zaujala například jeho série snímků automobilových vraků vrůstajících do krajiny a bující vegetace. Věnuje se i divadelní fotografii. Autor je žákem Miloslava Stibora, významného olomouckého fotografa, jehož tvorbě byl věnován první díl edice Olomoučtí fotografové. Edice si klade za cíl postupně zmapovat práce nejvýznamnějších zdejších fotografů, kteří se zapsali do historie a učebnic fotografického umění, udávali či udávají trendy a vysloužili si mezinárodní věhlas.

Související témata:

Doporučované