Hlavní obsah

Brusel zakázal spojení výrobců vysokorychlostních vlaků ICE a TGV

EK s poukazem na ohrožení trhu nepovolila fúzi Siemens a Alstom.Video: Jan Marek, Reuters

Evropská komise (EK) zablokovala spojení německého Siemensu a francouzské společnosti Alstom, fúze by podle ní ohrozila trh v oblasti železniční signalizační techniky a vysokorychlostních vlaků. Oznámila to dnes komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Komisi neuspokojily ústupky a změny, které ve snaze postoj EK změnit obě firmy nabídly.

Článek

Spojení železničních aktivit obou firem by podle komise vytvořilo nezpochybnitelného lídra trhu, výrazně zredukovalo soutěž v obou segmentech a zbavilo zákazníky, včetně provozovatelů železniční dopravy a správců infrastruktury, možnosti výběru dodavatele a produktů.

Chystaným spojením měla vzniknout druhá největší firma v oblasti železniční techniky na světě s ročními tržbami zhruba 15 miliard eur (384 miliard Kč).

„Komise fúzi zakázala, protože společnosti nechtěly řešit naše vážné obavy o hospodářskou soutěž,“ uvedla ve středu Vestagerová. Spojení by podle ní bez dostatečných pojistek vedlo k vyšším cenám signalizačních systémů, které jsou významné pro bezpečnost pasažérů, i ke zdražení vysokorychlostních vlaků. Poškodilo by to podle ní také inovace.

Nejde o šikanu firem. EK povolila přes 3 000 fúzí, zamítla sedm

Alstom je výrobcem nejen signalizační techniky, ale též francouzských vlakových souprav TGV. Naproti tomu Siemens vyvíjí německé vysokorychlostní vlaky ICE.

Komisařka Vestagerová ve středu připomněla, že v minulých letech komise povolila více než 3 000 spojení firem a zablokovala jen sedm.

Rozhodnutí komise je podle Vestagerové vždy založeno na právním základě a podrobné hospodářské analýze. „Úlohou naší kontroly fúzí je bránit vzniku monopolů či dominantních hráčů na trhu, což by poškodilo soutěž i spotřebitele,“ upozornila.

EK upozornila, že u vysokorychlostních vlaků by spojením zmizel jeden ze dvou největších výrobců a dodavatelů tohoto typu souprav v Evropském hospodářském prostoru.

Důvod fúze: hrozba v Číně. Nepomohly ani ústupky

Nový subjekt by měl také následně velmi vysoký podíl na trhu jak v Evropě, tak v zásadě i ve zbytku světa s výjimkou Jižní Koreje, Japonska a Číny. Omezení konkurence by podle komise poškodilo evropské zákazníky.

Také v oblasti drážní signalizace by fúzí zmizel výrazný konkurent na několika trzích a místo něj se objevil nezpochybnitelný lídr v několika konkrétních oblastech, jako jsou systémy uvnitř souprav či podél tratí. Vznikla by i jasně dominantní firma v oblasti signalizačních systémů pro tratě metra.

Firmy chtěly podle svých představitelů na trhu čelit čínské konkurenci. Ve snaze vyhnout se zablokování návrhu fúze nabídly například odprodej části svého podnikání v oblasti signalizační techniky a sdílení licenční smlouvy na technologii vysokorychlostních vlaků Siemensu v Evropě po dobu deseti let. Podle EK to ale nejsou kroky, které by mohly zabránit vyšším cenám a zachování šíře nabídky na trhu.

Doporučované