Článek
Zařídili příteli zážitek, na který bude vzpomínat celý život. „20. března 2019 se civilní cestující náhodně katapultoval z dvoumístného stíhacího letounu Rafale B, který vzlétl z letecké základny Saint-Dizier ve východní Francii,“ stojí v závěrečné zprávě francouzského Úřadu pro bezpečnost státního letectví (BEA-E).
Francouzským novinářům nebo voleným funkcionářům je podle webu Aerotime účast na „vyhlídkových“ letech nabízena poměrně často. Musí ale dodržet přísnou proceduru, která kromě schválení ministerstvem ozbrojených sil například zahrnuje lékařskou prohlídku ve Středisku pro lékařskou expertizu letového personálu (CEMPN).
Tentokrát však kvůli „neformálním“ okolnostem letu k dodržení obvyklého protokolu nedošlo.
Lékaři místo toho pasažéra vyšetřili až čtyři hodiny před letem a prohlásili ho za způsobilého k letu pod podmínkou, že se v jeho rámci nepodrobí negativnímu přetížení. Tato informace se podle webu Aerotime k pilotovi nedostala.
Při vstupu do kokpitu byl podle webu Aerotime civilista již nervózní, navíc se v něm měl usadit bez cizí pomoci. V důsledku toho neměl správně nasazené anti-G kalhoty, helmu ani kyslíkovou masku neměl připojenou a popruhy sedadel dostatečně neupevnil.
Stíhací letoun Dassault Rafale B při startu generuje přetížení okolo 4 G. Při vyrovnání letové hladiny pilot civilistu vystavil negativnímu přetížení asi –0,6 G.
Crazy French safety report: A defense contractor gets offered a joy ride in Rafale B, but fails to strap into seat and helmet properly, then mistakenly yanks ejection handle during negative-g event on take-off climb. Rafale, minus backseat, lands safely. https://t.co/vypNLiIPfX pic.twitter.com/mWmMLzTaUY
— Steve Trimble (@TheDEWLine) April 8, 2020
„Nedostatečně připoutaného pasažéra negativní přetížení překvapilo, chytl se rukojeti vystřelovacího sedadla a neúmyslně jej aktivoval,“ uvádí se ve zprávě. Během vystřelení civilista přišel o helmu i kyslíkovou masku. Vzhledem k technické vadě sedadla se nenafoukl ani člun, incident se ale naštěstí stal nad zemí a cestující utrpěl jen drobná zranění.
Porucha vystřelovacího sedadla
Za normálních podmínek by měli být vystřeleni pilot i spoluletec, pokud katapultovací systém aktivuje kterýkoli z nich. BEA-E vysvětluje postup vystřelení z letadla ve čtyřech etapách: nejprve se pomocí výbušnin rozbije zadní kabina, než se vystřelí sedadlo spolujezdce. Poté je zničena i přední kabina a jako poslední stíhací letoun opouští sedadlo pilota.
V tomto případě však poslední fáze selhala a pilot zůstal na svém místě, přestože kabinu mu systém zničil. „Pilot zůstal v klidu navzdory množství zpráv o poruchách, které palubní počítač zobrazoval, i neobvyklému těžišti letadla po ztrátě zadního sedadla a vrchu kabiny,“ píše se ve zprávě, jejíž autoři mimo jiné analyzovali i audionahrávku letu.
Následně vypustil palivo a i díky technické vadě úspěšně přistál na letecké základně.
BEA-E předložila několik doporučení, která by do budoucna měla zamezit obdobné nepřipravenosti pasažéra a vyřešit dva technické nedostatky, jež nehoda pomohla odhalit. Vojenským úřadům i společnosti Dassault Aviation zpráva připomněla, že mezi lékařskou návštěvou a letem by měla být alespoň 10denní prodleva, aby měl nezkušený spoluletec dostatek času na fyzickou i psychickou přípravu.