Hlavní obsah

Francouzské protesty v otázkách a odpovědích: Proč se stávkuje?

Foto: Profimedia.cz

Ve Francii se stávkuje a demonstruje už týden.

Francie je už týden ochromená rozsáhlými stávkami, zejména pracovníků železničních drah a hromadné dopravy. V pěti otázkách a odpovědích vysvětlujeme, co se v zemi děje.

Článek

Kdo a proč stávkuje?

Zejména pracovníci státní sféry a odboráři. Do ulic je minulý týden ve čtvrtek vyhnala plánovaná důchodová reforma. Stávka nejvíce zasáhla železniční síť, vlaky stály a silniční dopravní uzly ucpala auta. Podle francouzského webu Sytadin jsou čekací doby na dálnicích v pařížském regionu okolo osmi hodin. V Paříži uzavřeli deset linek metra.

Demonstrací se během prvního dne stávky účastnily stovky tisíc lidí. Například v západofrancouzském městě Nantes vyšly do ulic tisíce lidí. Ti se na několika místech střetli s bezpečnostními složkami, které zakročily slzným plynem.

V čem je nová reforma nová?

Mění celý systém. Důchodová reforma se týká naprosté změny systému, rozdílného důchodového věku i výpočtu částky, kterou penzisté dostanou. Prezident Emmanuel Macron a premiér Édouarde Philippe chtějí systém, který by platil pro všechny stejně. Nyní platí v soukromém a státním sektoru zcela jiná pravidla.

Foto: Profimedia.cz

Stávky železnic ochromily silniční dopravu.

Aktuální důchodový systém je postavený na nejrůznějších výjimkách a režimech pro konkrétní profese. Speciální důchody mají zaměstnanci železnice (SNCF), městské hromadné dopravy, národní banky a mnozí jiní. Ti tvoří asi čtyři procenta důchodů. Zvláštní pravidla mají ale i svobodná povolání (například advokáti).

V čem je problém?

Ve výjimkách. Zejména zástupci francouzských železnic si stěžují, že novou reformou přijdou o benefit předčasného odchodu do důchodu. Aktuálně je legální věk pro odchod do důchodu 62 let, stejný by měl být i po reformě. Dnes je ale možné za určitých okolností odejít o několik let dříve, například u železničářů.

Stávku doprovázejí i velké demonstrace.

Železničář Cyril (46 let) pracoval u státní dráhy od šestnácti let, píše britský deník The Times. Nyní vydělává 36 tisíc eur ročně. Přidal se ke stávce proto, že podle nové reformy by nemohl odejít do důchodu v padesáti sedmi letech, jak plánoval, ale o sedm let později. Navíc by penzi dostal nižší.

Jak reagují tvůrci reformy?

Trvají si na svém. Podle středečního projevu francouzského premiéra Philippa je důchodová reforma nezbytná. Popsal potenciální nová pravidla, která stavějí na bodovém systému. Premiér se hájil, že reforma má za cíl nápravu sociální nespravedlnosti v zemi.

Foto: Profimedia.cz

V Paříži uzavřeli deset linek metra.

„Není v tom žádná skrytá agenda,” řekl premiér Philippe před členy poradního ekonomického orgánu (CESE) a dodal: „Nehledáme ekonomické úspory”. Uvedl také, že se reforma plně zavede do praxe do roku 2037. Znamená to, že nezasáhne pracující narozené před rokem 1975. Původně se měla reforma zavést do roku 2025, a postihla by tak daleko větší počet aktuálně pracujících lidí.

Prezident Macron považuje důchodovou reformu za jednu ze svých priorit. Podle něj a premiéra Philippa musí splňovat následující: spravedlnost pro všechny, bodový systém propočtu výše důchodu a fakt, aby se změny netýkaly současných důchodců.

Budou stávky pokračovat?

Ano, budou. Zástupci odborů reagovali vzápětí na premiéra Philippa a již oznámili, že budou ve stávkách pokračovat. Při projevu, kde měl celkově představit celou reformu, podle nich neřekl nic nového.

Od čtvrtka tedy opět celou zemi paralyzují dopravní stávky. V Paříži se po poledni koná demonstrace, která má podle informací deníku Le Figaro mířit z náměstí Bastilly na Severní nádraží. Podle některých organizátorů budou stávky pokračovat až do Vánoc.

Související témata:

Doporučované