Článek
Před dvěma lety přišlo do Francie nařízení z Bruselu. V rámci nového železničního paktu mělo dojít k liberalizaci železniční přepravy a ukončení monopolu společnosti SNCF (Société nationale des chemins de fer français), která vozí Francouze po kolejích od roku 1937.
Koleje se měly otevřít už letos, ale kvůli odporu SNCF se nástup konkurenčních firem o několik let opozdí.
K velkému železničnímu třesku by mělo dojít u rychlovlaků TGV, kde se točí největší peníze. Státním drahám by měly konkurovat hned dvě zahraniční společnosti.
První z nich, Thello, je filiálka italské firmy Trenitalia. Ta navrhuje zatím hlavní trasu Milán–Lyon–Paříž a chtěla by začít jezdit v červnu příštího roku. Oprávnění k provozu měla firma získat již letos, ale kvůli omezením způsobeným hlavně koronavirovou pandemií jej dostane o něco později.
Několik tras mezi městy Lyon, Marseille a Avignon plánuje také Renfe, tedy národní španělská železniční společnost. Ta chce se SNCF spolupracovat i na území Španělska.
Kromě lukrativních dálkových tras, po kterých se vlaky řítí třísetkilometrovou rychlostí, by se měly otevřít také regionální tratě.
Od konce roku 2019 mohly regiony vypsat nabídky na všechny své linky pro nové investory. Zatím tak však učinilo jen pět z nich. Francouzské kroky tak připomínají situaci z Česka, kdy mnohé kraje podepsaly dlouhodobé smlouvy s Českými drahami.
Pětice regionů, které konkurenci povolily, si od svého kroku slibuje úsporu a vyšší kvalitu. „Očekáváme lepší kvalitu služeb za menší cenu,“ shrnul viceprezident dopravy regionu PACA. Nabídky tam vypsali na nejvíce rušné linky, například na spoj Marseille–Nice.
SNCF se snaží zákon bojkotovat
„V krátkodobém měřítku jsou rizika pro SNCF velmi omezená, protože konkurenční společnosti se budou ucházet většinou o méně frekventované cesty,“ říká odborník na dopravu z poradenské firmy Bartle.
I přesto se společnost snaží svou pozici udržet za každou cenu. Například v jednom ze severních regionů už několik měsíců nedokážou vypsat výběrová řízení na nového dopravce, protože jim SNCF neposkytla informace o stavu trati, počtu zaměstnanců a podobně.
I přes tyto triky se však ztrátě monopolu podle všeho nevyhne. Do ledna příštího roku se má vyjádřit mimo jiných také německá firma Arriva, která uvažuje o spravování frekventovanějších linek, například mezi městy Nantes–Bordeaux.
Tím však liberalizace francouzského systému hromadné dopravy nekončí. Konkurence by měla v příštích letech začít úřadovat i na autobusových linkách, a dokonce i v pařížském metru.