Článek
Návštěvníci výstavy Czech Press Photo každoročně hlasují o fotce, která je nejvíc zaujala. Největší popularitu získaly snímky zdravotních sestřiček od současného vedoucího fotooddělení Seznam Zpráv Davida Neffa. Během první vlny pandemie covid-19 zachytil tváře sestřiček po těžké službě na covidariu v pražské Nemocnici Na Bulovce.
„Série snímků Davida Neffa v kategorii portrét zvítězila s velkou převahou hlasů,“ říká Dan Materna z agentury Czech Photo, která soutěž a výstavu pořádá. Slavnostní vyhlášení proběhlo v budově Národního muzea, kde se letos výstava Czech Press Photo konala vůbec poprvé. David Neff se události nemohl zúčastnit, protože byl na reportáži ve Francii, a tak cenu diváků od pořadatelů převzal jeho otec spisovatel, novinář a fotograf Ondřej Neff.
„Díky této soutěži vznikne výstava, která každý rok láme rekordy v návštěvnosti. Pro každého fotografa je vždy velká pocta, kdy jsou jeho snímky vybrané návštěvníky, protože vyniknout mezi tisíci fotografiemi není snadné. Velmi si vážím toho, že můj soubor vyhrál s velkou převahou a právě před touto velkou porotou. Je to samozřejmě ocenění i práce zdravotních sester, které v této době zasluhují náš obdiv,“ komentuje David Neff z Francie.
Své snímky pořídil na přelomu zimy a jara roku 2020, kdy Čechy sužovaly strach a přísná opatření vyhlášená v souvislosti s ochranou před šířením nemoci. Zatímco většina fotografů dokumentovala vylidněnou Prahu, David Neff si všiml fotoreportáže z nemocnice New Yorku a řekl si, že když je možné fotit zdravotníky pracující v první linii v USA, zkusí to i u nás. Symbolem boje proti epidemii koronaviru se tehdy stala Nemocnice Na Bulovce, která jako vůbec první přijímala pacienty s vážným průběhem covid vyžadující intenzivní péči.
I přes obrovské nasazení, stres a vyčerpání panující na pracovišti se zde fotograf setkal s překvapivě vstřícným přístupem ze strany vedení nemocnice i zdravotníků. „Potvrdila se mi teorie, že tam, kde jde o život, nemá nikdo s focením problém. Fotografoval jsem na sálech covidárií a postupně se seznamoval se skvělým týmem lékařů a zdravotních sestřiček. Zvykli si na mě a už ani neřešili, že tam s nimi jsem,“ vzpomínal loni David Neff pro agenturu Czech Foto.
Fotografie z nemocnice byly pro čtenáře šokujícím svědectvím, ale postrádaly emoce vepsané ve tvářích, které byly u zdravotníků skryté pod maskami a u pacientů rozmazané v počítači tak, aby fotograf uchoval jejich soukromí a anonymitu. „Nejsilnější výrazový prostředek fotografie je tvář, a tak jsem přemýšlel, co s tím,“ říkal David Neff a popisoval, jak ho napadlo portrétovat sestřičky v momentě, kdy vycházely po několikahodinové službě od pacientů s nejtěžší formou nemoci.
Fotky zveřejnil až po vypuknutí druhé vlny loni na podzim, kdy se lidé přestali bát a mnozí lidé nemoc označili za banalitu. Respekt ke zdravotníkům z první linie byl pryč a fotky z nemocnic se změnily ve svědectví z minulosti. Tváře sestřiček ale vzbudily zájem. „Znovu upozornily na to, že covid-19 je velmi vážná věc. Já ke všem lidem z první linie covidárií cítím obrovskou úctu. Riskují vlastní zdraví, aby zachránili jiné. Tváře sestřiček z první linie jsou tváře novodobých hrdinů. Všem moc děkuji,“ dodal David Neff.