Článek
„Nejhorší bylo chození… my chodíme jak farmáři, nic proti nim, ale členové královské rodiny prostě chodí jinak… a podpatky… já myslela, že jsem v nich nemožná, ale pak jsem viděla Helenu a to bylo jako Bambi na ledě… vstát v tom a přemístit se z bodu A do bodu B, hrůza,“ špičkovaly se před kamerou v upoutávce na seriál Koruna (The Crown) Olivia Colmanová a Helena Bonham Carterová. První hraje královnu Alžbětu II., druhá pak její trošičku „skandalózní“ sestru princeznu Markétu.
A kromě famózních hereckých výkonů v ostře sledovaném seriálu Netflixu je právě garderoba královské rodiny, v níž k dámám kramflíčky patří, snad nejostřeji sledovaným prvkem nákladného filmařského projektu.
Walking like a queen is harder than it looks. pic.twitter.com/ub5gpEYnV1
— The Crown (@TheCrownNetflix) November 27, 2019
O to víc, že s aktuální novou řadou se plejáda postav rozšířila o Dianu Frances Spencerovou, pozdější kněžnu velšskou, kterou všichni znají jako princeznu Dianu.
Na sociálních sítích i módních stránkách předních magazínů se rozjelo ve velkém srovnávání, zda nadaná představitelka princezny lidských srdcí Emma Corrinová má na sobě věrné kopie ikonických outfitů tragicky zesnulé Diany.
A kostymérům se opravdu daří. Princezna na obrazovkách skutečně ožila, a přitom nejde jen o bohapusté kopírování. Stylizace je věrná. Corrinová se proměňuje přesně podle předlohy z náctileté trochu podivně oblékané školačky v členku královské rodiny odívané dle představ protokolu. A následně v ženu, která nadále drží královský standard, leč vdechne mu osobitost.
— rachel the row ss21 look 16 tashjian (@theprophetpizza) November 15, 2020
Někdy tvůrci sáhnou k téměř věrné napodobenině známého outfitu. Jen jej posunou z lehce stylizované fotky princezny do zdánlivě reálného života.
Another pink sweater and gangnam pants moment #TheCrown #TheCrownDianaOutfits pic.twitter.com/cAiVZKs1F2
— Simona (@simona_ka) November 17, 2020
Jindy efektní šaty proměňují v detailech, ale nekopírují je přesně a nechávají si trochu volnou ruku, aby jim jednak dobře fungoval záběr a jednak mohli také být trochu tvůrčí. To je třeba případ přeslazené bombastické svatební róby, kterou pro princeznu připravil tehdejší návrhářský pár Emanuelových. Na první pohled se rozdíl téměř nepozná, vlečka je stejně nekonečná jako ta Dianina rekordní - téměř osmimetrová. Bližší zkoumání odhalí jiné volánky, jinak provedený výstřih, a filmová tiára je také trochu pompéznější.
Občas zase bylo pro kostyméry obtížné sehnat nebo znovuvytvořit látku, která byla v 80. letech použitá na konkrétní šaty. Proto textura nesedí, ale efekt je stejný. Například na plesových modrých šatech z australského turné v roce 1983. Jsou to jednoznačné osmdesátky, spousta volánů, blyštivých odlesků, až má člověk pocit, že se kouká na ještěrku na slunci. „Ale ve chvíli, kdy v té popelkovské róbě začnou s Charlesem tančit, máte dojem, že se v tu chvíli určitě milovali,“ popisovala v magazínu Insider výkonná producentka Suzanne Mackieová.
Další modely by se daly nazvat kategorií „na motivy“. Neboli je to přesně ve stylu princezny Diany, ale se skutečným kostýmkem nebo konkrétními šaty pro zobrazovanou příležitost už model pojí skutečně jen základní rysy.
Might be my favorite look (but I'm not set on that just yet!). The black and white jacket looks like an inspiration from Diana's look on the left, also THAT HAT IS EVERYTHING. #TheCrown #TheCrownDianaOutfits pic.twitter.com/WUcdYFOvhe
— Simona (@simona_ka) November 17, 2020
Děje se to samozřejmě i u všech ostatních. Nejvěrněji se kostýmní výtvarníci drží předloh právě u Diany a pak královny, protože řada jejich rób je notoricky známá. U ostatních si dovolí mnohem více umělecké licence. A někdy mění třeba tóny barev s jasným záměrem. Například ve scéně, kde má na sobě princezna Markéta plavky. V reálu byly v jásavých odstínech oranžové, Helena Bonham Carterová je ovšem v hnědobéžovočerném koupacím úboru. „Paletu barev jsme uzpůsobili tomu, jak Helena osobitě princeznu zobrazuje. Jako osudem zkoušenou ženu, takže řada kostýmů volbou barev a dezénu jako by odkazuje na modřiny na duši,“ popsala v Guardianu kostýmní návrhářka Amy Robertsová.
Ale zpět k tolik obdivované Dianě. Proč vlastně doposud platí za největší módní ikonu své doby? Možná překvapivě to není tím, že by tehdy udávala trendy. Byla rozhodně vnímavá a všechny přijímala velmi rychle, ale nevytvářela je. Zpočátku svůj styl hledala a postupně se přerodila z romantické dívenky ve voláncích, které ovšem nefungovaly moc dobře na fotkách, v ženu vyznávající spíše jednoduché linie a nápadné šperky. Pokud bychom hledali v královské rodině někoho, kdo trendy nastavuje, byla by to spíše Dianina švagrová princezna Anna.
Také to není tím, že by snad byla tou, kdo utrácí za módu v královské rodině nejvíc a nedá dopustit na nejslovutnější značky, když se pak v 90. letech stala múzou Gianniho Versaceho a vynášela róby od Valentina. Jestli někdo uměl opravdu žít na vysoké noze a nic mu nebylo dost luxusní, pak to byla spíš princezna Markéta.
Diana ale měla jeden nezpochybnitelný dar, co se garderoby týkalo. Uměla skrze ni vyprávět příběhy. Ty jako by vypadly z dnešních sociálních sítí. „Zrovna dneska se cítím na růžovou,“ psala by instagramerka Diana. Jindy by byla její nálada spíš domodra. Když šla mezi děti, vždy si naordinovala náladu pestrobarevnou, aby působila vstřícně. Snad nejsilnější příběh pak nesly proslulé nebetyčně sexy „šaty pomsty“, v kterých se zjevila v roce 1994 poté, co Charles přiznal mimomanželský poměr s Camillou, dnešní vévodkyní z Cornwallu.
A některé kousky dokonce vyprávějí své malé příběhy i léta po smrti své nositelky. To je třeba případ sametové večerní róby od Victora Edelsteina, již vynesla mimo jiné v roce 1985 na státní banket ve Spojených státech. Na tomto večírku protančila půlhodinku s Johnem Travoltou, což byl malinko skandál, že věnovala tolik času jedinému muži. Když před třemi lety v upomínce 20. výročí její smrti vystavovali v Kensingtonském paláci Dianiny šaty, ukazovala kurátorka Eleri Lynnová právě na tento model. Na sametové látce zhruba ve výši kolen jsou desítky či snad stovky malých důlků, což by mohly být stopy po prstících malého Williama a Harryho.
A právě tohle vyprávění mikropříběhů o náladě prostřednictvím šatů bylo to, co z Diany udělalo módní ikonu. Přístupnou všem, protože ji díky tomu znali. A v jejích stopách jdou v podstatě všechny módní hvězdy Instagramu a podobných sítí.
A proto dodnes plní titulky. Nejen díky seriálu, ale pořád svým vlastním příběhem. Aktuálně se řeší proslulý rozhovor, který poskytla Diana pořadu Panorama na BBC. V tom zazněly v roce 1995, ještě tedy rok před rozvodem s princem Charlesem, památné věty jako „byli jsme v manželství tři, takže tam bylo trochu těsno“ nebo „nemyslím, že by byl Charles vhodným adeptem na trůn“. A podle nejnovějších informací jej Diana dala reportérovi Martinu Bashirovi pod nátlakem, protože ji měl falešnými dokumenty vydírat. Veřejnoprávní stanice proto zahájila vyšetřování, jak to ve skutečnosti bylo, a princ William to veřejným prohlášením podpořil.
A kdyby měl zájem snad na chvilku utichnout, tak vězte, že se chystá premiéra broadwayského muzikálu Diana. Herci tedy měli na prknech zazářit už letos, ale covid tomu chtěl jinak. Takže Diana zazpívá až v roce 2021 a pro jistotu už předem plánovaně na Netflixu.