Kratší provozní doba metra zrychlila noční práce na výstavbě pokrytí stanic a tunelů signálem mobilních operátorů. Redakce Seznam Zpráv se vypravila podívat, jak se signál do podzemky zavádí. Reportáž včetně mapy signálu najdete v odkazu pod fotogalerií.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Odstav pro vozy metra, které jsou v záloze.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Výstup z takzvaného hybridního slučovače, který distribuuje signál operátorů k jednotlivým anténám v metru a k vyzařovacímu kabelu, jenž se táhne tunelem.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Takzvaná RRU rádia, která vysílají signál operátorů.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Optické kabely, jimiž tečou data mezi stanicemi metra a ústřednou operátorů.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Optický box - slouží k zakončení optických vláken. Je umístěn v každé stanici metra. Zde na Dejvické.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Distribuční zdroj na 48V. Slouží k napájení veškeré technologie operátorů ve stanici. Včetně bateriové zálohy pro případ výpadku proudu.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Uprostřed fotografie je černý kabel, který vyzařuje signál. Jde celým tunelem metra a šíří se z něj signál k uživatelům.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Kabelové trasy metra, jimiž vedou data.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Martin Štrébl z T-Mobile je projektovým manažerem pokrytí metra signálem. Noční šichtu si dává dvakrát za týden.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Anténa ve stanici. Musí být umístěna 30 centimetrů pod pohledem, aby nedocházelo k interferencím mezi jednotlivými pásmy operátorů.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Šichta začíná až po vyhlášení technické odstávky, kdy do trati nejde proud. Obvykle kolem jedné v noci.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Měření rychlosti dat v mobilním telefonu ve stanici Dejvická.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy MUV - takzvaná mufka, tedy mobilní univerzální vozidlo. Je poháněno naftou a vyjíždí po vypnutí elektřiny v metru.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Každou noc ve všední den instaluje až 100 techniků budoucí signál GSM a LTE.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Do konce letoška bude pokryto signálem celé širší centrum Prahy.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Vyzařovací kabel připravený pro roztažení do tunelu.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Největší vzdálenost je mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Kobylisy. Nejkratší je úsek Muzeum-Hlavní nádraží.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Pohled do tunelu na stanici Stodůlky, který je připraven pro instalaci kabelu.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Instalace kabelu na připravené držáky.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy V současné době je nataženo přibližně 60 kilometrů kabelu, což je téměř polovina.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Za jednu noc se natáhne zhruba 1,1 kilometru vyzařovacího kabelu.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Pokrytí tunelu mezi dvěma stanicemi v obou směrech zabere 2 měsíce.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Za noc se nainstaluje průměrně 300 úchytů pro kabel.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy K montáži sítě LTE do jedné stanice je potřeba 50 hodin.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Zakončení kabelu před instalací propojení do stanice.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Techniků je každou noc v metru 70 až 100. Pracují na více místech najednou.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Pracovní vozidlo, které přes den v metru obvykle nespatříte.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Detail vyzařovacího kabelu, který je perforován na straně směrem do vagonů.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Šichta končí nejpozději v půl čtvrté ráno. Metro se začne připravovat na běžný provoz.