Článek

O posledním prázdninovém víkendu Praha oznámila, že se tramvaje mohou po šesti letech zase rozjet po Libeňském mostě plnou rychlostí.

Rychlost byla snížena kvůli stavu mostu v roce 2014. To už se deset let vědělo o studii, že je most v havarijním stavu.

Libeňský most od svého vzniku v roce 1928 neprošel žádnou zásadní opravou. To znamená, že byl stavěn v době, kdy po něm jezdilo minimum aut a například motorová tramvaj v té době vážila 10 tun. Současné tramvaje jsou čtyřikrát těžší.

Kromě malé únosnosti má most problém se špatnou kvalitou betonu, stavělo se z betonu s malým množstvím cementu.

„Je vidět špatná kvalita betonové směsi. Jsou zřejmá hnízda kameniva, ve kterých je nedostatečný podíl cementového tmele v betonu,“ uvedl už před dvěma roky pro Seznam Zprávy statik Václav Losík.

Kameny lze z mostu odlupovat jednoduše prsty.

Odhalená výztuž.

„Tam, kde může přistupovat vlhkost k železné výztuži, dochází ke korozi. To se rozpíná, odlupování betonu postupuje dál,“ popsal statik Losík.

Most je postaven ve stylu označovaném jako avantgardní funkcionalismus či kubismus. Zastánci jeho rekonstrukce tvrdí, že jde o jediný kubistický most na světě.

Dílo od architekta Pavla Janáka a inženýra Františka Mencla je konstrukčně rozděleno na dvě části. Na holešovické straně je rámová část, na libeňské je oblouková část. Právě oblouková část je cennější.

Praha ho chtěla zbourat, pak opravit, pak zase zbourat.

Od roku 2009 se na třech krátkých úsecích na předmostích nesmí potkat dvě protijedoucí tramvaje, což je vyznačeno drážními značkami Zákaz potkávání.

V roce 2018 jej každopádně z obav, že by se mohl zhroutit, Praha dočasně zavřela.

Pak ho zase otevřela s tím, že tramvaje musí projíždět sníženou rychlostí.

Co se změnilo? Na jaře roku 2018 podepřela Technická správa komunikací rámové konstrukce na předpolí hlavního mostu přes Vltavu.

„Na základě výsledků diagnostik můžeme na most po šesti letech konečně vrátit původní rychlost tramvají a 30 000 lidem denně ušetřit jejich čas při přejíždění z jedné strany Vltavy na druhou," uvedl teď primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Teď diagnostické zkoušky vyloučily riziko rezonancí konstrukce.

Město teď chystá rekonstrukci.

TSK, která se stará mimo jiné i o pražské mosty, již jeden tendr na projekt opravy soumostí vypsala. Loni v září jej však zrušila s odůvodněním, že se do něj přihlásil pouze jeden zájemce, který nesplnil podmínky zadání.

Nyní je v plánu vypsání nového tendru, který bude jak na projekt, tak na samotnou stavbu.

Rekonstrukce by měla trvat od září 2022 do dubna 2025 a vyjít má na 560 milionů korun.