Článek
Americká automobilka Ford na svých pracovnících testuje speciální distanční zařízení, které zvýší bezpečnost při obnovení výroby. Dodržování doporučené vzdálenosti mají usnadnit náramky, jež při porušení vzdálenosti necelých dvou metrů upozorní zaměstnance vibracemi, uvedla pro agenturu Bloomberg Kelli Felkerová, mluvčí společnosti Ford.
Experiment probíhá už v továrně v Plymouthu, který leží jen půl hodiny od Detroitu, mekky automobilového průmyslu. A jelikož chce automobilová korporace obnovit výrobu již příští měsíc, nové opatření v podobě náramků by mělo být součástí širší škály bezpečnostního protokolu.
Na listinu se dostala další zařízení, která budou například měřit teplotu zaměstnancům u vchodu do továrny. Opatření dává automobilka dohromady s odborovou organizací United Auto Workers, jež zastupuje pracovníky v USA a Kanadě. Ochranné masky či plastové obličejové štíty pro personál jsou samozřejmostí.
Nové postupy se zavádí v továrnách vyrábějících ventilátory a respirátory pro zásobování nemocnic. Denně vyplňují pracovníci formulář o svém zdraví spolu s informací o těch, se kterými jsou v kontaktu. Tyto praktiky se mají po znovuotevření zavést i do tradičních výroben společnosti.
„Ford a UAW úzce spolupracují na identifikaci různých způsobů, jak udržet naše lidi v bezpečí, když pracují,“ uvedla Felkerová pro agenturu Bloomberg.
Robotická revoluce
Návrat stovek milionů pracovníků do továren čínských výrobců automobilů, spotřební elektroniky a chytrých telefonů tlačí na automatizaci výroby a robotiku, která může snížit náklady na pracovní sílu a zvýšit produktivitu práce. Takový robot je navíc vůči virům odolný, minimálně tedy proti těm biologickým, takže se nemůže stát, že by došlo k zastavení výroby.
Manažery dodavatelských řetězců pandemie probrala, musí se totiž vypořádat s nedostatkem produktů. „Čína v loňském roce koupila více robotů než kterákoli jiná země a nyní nastal jejich čas,“ uvedla pro CNBC Rosemary Coatesová, výkonná ředitelka Reshoring Institute, k tomu, že probuzená Čína nasadí do výroby výrazně odolnější pracanty.
„Vypuknutí viru znovu potvrdilo, že se nejlidnatější země světa opět vrátí k trendu zvýšené automatizace a používání robotiky,“ myslí si Emil Hauch Jensen, viceprezident prodeje ve společnosti Mobile Industrial Robots v Šanghaji.
Autonomní roboty, kteří dokážou přemístit těžký náklad v továrnách a skladech, používají velikáni, jako je Airbus, Flex, DHL nebo již zmíněný Ford.