Hlavní obsah

Firmy se připravují na horší časy, říká Špicar. Nošovická automobilka Hyundai už snížila kvůli zpomalení ekonomiky byznys plán

Rozhovor s Radkem Špicarem, viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy.Video: Seznam Zprávy

Zpomalení čínské, německé i globální ekonomiky. A v neposlední řadě té tuzemské. Strašák obchodních válek či tvrdého brexitu. To vše ovlivňuje motor české ekonomiky: automobilový průmysl. Tvoří čtvrtinu exportu a zaměstnává více než 170 tisíc lidí. Seznam oslovil tuzemské výrobce, jak moc zpomalení ekonomiky pociťují.

Článek

Biblických několik let hojnosti a pak hubenosti už české firmy pociťují

Podle Radka Špicara, viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy, si tuzemské firmy přiznávají zpomalení naplno: „Byznys se vždycky choval o něco racionálněji než veřejný sektor, který se zadlužuje bez ohledu na to, jestli jde ekonomika nahoru, nebo dolů. Byznys ví, že to biblické ‚několik let hojnosti a několik let hubených‘ prostě v ekonomice platí a že když trh, tržby a zisky stoupají, tak už je potřeba v tu chvíli myslet na to, že to jednou půjde dolů – protože v té době vás to vyjde levněji a je to jednodušší, než když začínáte šetřit v době, kdy už je ekonomika v recesi.“

Jako příklad uvádí továrnu vyrábějící textilní stroje, kde cítí podle majitele propad o 15 %. České firmy podle Špicara netlačí hrozba recese, ale investovaly do robotizace a automatizace proto, že jim dlouhodobě chyběli lidé. Nejnižší nezaměstnanost v EU, více volných pracovních míst (přes 300 tisíc) než je nezaměstnaných (200 tisíc) plus dramaticky rostoucí platy a stále ještě nižší produktivita, než má třeba Německo. To byly podle viceprezidenta Svazu hlavní důvody předcházení ochlazení, kterým procházíme, tedy důvody, proč se nakonec na horší časy připravilo víc firem, než by se dalo očekávat.

Zadře se motor české ekonomiky?

Tuzemští producenti automobilů zatím problémy kvůli zpomalení tempa hospodářství nehlásí. Až na výjimky. „Podíváme-li se na vývoj ekonomiky z pohledu automobilového průmyslu, výhledově je možné očekávat mírné zpomalení ekonomického růstu. Tempa růstu automobilového průmyslu jsou regionálně odlišná, pokud se ale zaměříme na české prostředí, český automobilový trh je i nadále v dobré kondici, jakkoliv se blíží svému potenciálu,“ sdělil pro Seznam Zprávy Vítězslav Pelc, mluvčí Škody Auto. Ta tvoří 4 % HDP země a 8 % českého exportu.

Podobně mluví i v kolínské TPCA: „Automobilovému průmyslu se v Evropě v tuto chvíli daří a poptávka zákazníků je celkem stabilní. 2. července jsme oslavili 3,5 milionu vyrobených aut a v roce letošním plánujeme podobný počet vyrobených aut v TPCA jako v roce minulém, tedy kolem 210 tisíc vyrobených vozů,“ popisuje situaci mluvčí Tomáš Paroubek.

Jinak je to ovšem v nošovické továrně Hyundai. „Ochlazování poptávky jsme zaznamenali už koncem loňského roku, a proto jsme náš byznys plán pro letošek snížili o 6,5 %. Pokles zaznamenáváme nejen na velkých evropských trzích, jako je Německo či Velká Británie, ale i v menších zemích. V Británii je pokles částečně spojen s opatrností zákazníků v souvislosti s brexitem, ale obecně se jedná o následek celkového zpomalení růstu ekonomiky,“ přiznal po dotazu Seznamu Petr Vaněk, ředitel oddělení vnějších záležitostí společnosti Hyundai.

Podle Radka Špicara to není překvapení, že výrobci vnímají rizika takto odlišně. Jsou to firmy s úplně jinou hloubkou výroby a pozicí na světových trzích: „Škodovka vždy měla skutečně výhodu, že je to globální firma – není ve Spojených státech, samozřejmě, to všichni víme – ale je to skutečně rozkročená firma, která je velmi specifická v české ekonomice. Buďme rádi za 84 % závislosti na Evropské unii: kdyby mi někdo dal vybrat, na kterém teritoriu chci být závislý, vybral bych si právě EU, ale je to prostě přílišná závislost. A když se Evropě nedaří, tak potom ty firmy, které mají takhle obrovskou expozici na EU, na tom nejsou dobře – Škoda taková není, ta je velmi silná, té se to zatím dramaticky netýká. Ale Hyundai, to je příklad toho, že jeho expozice vůči Velké Británii je velmi významná. A pokud se dočkáme něčeho, jako je tvrdý brexit, tak pro Hyundai by to bylo vůbec nejtěžší,“ vysvětluje viceprezident Špicar.

Jak to všechno dopadne? Mladí vnímají auta jinak

Když se zpomaluje produkce, je z jeho pohledu hlavním důvodem nasycenost trhu. Lidé a firmy zkrátka obnovili vozový park. „Bohužel se tam začíná projevovat, co jsme říkali už dřív, že mladá generace nepovažuje automobil za něco, co spojuje se svobodou, mobilitou. Pro mladou generaci je vůz spíše zátěž. Přestává kupovat auta, pouští se do sdílené ekonomiky, vůz podle ní znečišťuje životní prostředí, stojíte v zácpách a tak dále,“ vypočítává změnu vnímání při koupi nového vozu Radek Špicar.

A upozorňuje na další velká rizika, která mohou automobilkám, potažmo jednotlivým ekonomikám, podkopávat nohy. Přílišná regulace ze strany Evropského parlamentu a unijních členských zemí třeba v případě tlaku na elektromobilitu, ale hlavně strašák číslo jedna: obchodní války. „My očekáváme růst někde kolem 2,5 až 3 % pro letošek – a o něco nižší tempo růstu pro ten rok příští,“ říká viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR a dodává: „Ale stačí, aby Donald Trump – a on už dokázal, že je toho schopen – skutečně zavedl 25% cla na evropské vozy – a budeme si povídat o úplně jiných číslech.“

Související témata:

Doporučované