Hlavní obsah

Firmy se připravily na vánoční stres. Roboti odbaví víc zásilek než lidé

Roboti z depa Zásilkovny v pražských Štěrboholech. Simona Kijonková, zakladatelka firmy, popisuje, proč je jako první v Evropě pořídili.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

E-shopy a logistické firmy se chystají na předvánoční špičku. Každý třetí Čech bude letos vánoční dárky nakupovat výhradně z e-shopů, říká nový průzkum přepravce GLS.

Článek

Pražské Štěrboholy, depo logisticko-technologické firmy Zásilkovna. Po place se prohánějí PackMani – vozíky, které uvezou zásilky těžké až patnáct kilogramů.

Zásilkovna ve svých depech nově využívá jako první firma v Evropě robotické třídičky PackMan. Odbaví dvojnásobek zásilek než člověk.

„Co vidíme, nemá žádná firma v Evropské unii,“ vypráví pro SZ Byznys přímo před roboty v depu Zásilkovny zakladatelka firmy Simona Kijonková. „Robotické systémy částečně používá Amazon, částečně jsou používané v jihovýchodní Asii, ale v rámci EU jsme s touto technologií zcela první a unikátní, jsme na to hrdí,“ dodává žena, která v rámci holdingu řídí víc než desítku společností.

Roboti mají dlouhou životnost

Roboti dokážou jezdit a třídit zásilky na jedno nabití dvě hodiny. Pak si musí udělat na další nabíjení přestávku deset minut a jedou znova. Právě výdrž baterie byla při výběru zařízení důležitým parametrem. Výdrž má až deset tisíc nabíjecích cyklů.

„Robotika nabízí v našem oboru rozsáhlé možnosti využití. Jsem velmi potěšena, že se mi podařilo myšlenku robotizace našich procesů před časem uvnitř ve firmě prosadit a postavit naprosto skvělý vědecký tým, se kterým jsme projekt robotických třídiček zhruba po roce dotáhli až do fáze praktického využití,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a generální ředitelka skupiny Packeta, do níž Zásilkovna patří.

Má to především pomoci právě rychle rostoucí Packetě zvládat nápor. A ten očekává. Jak řekla pro SZ Byznys, letos opět poroste skupina až o sto procent, stejně jako v minulých letech. Znamenalo by to, že dosáhne ke konci roku 2021 na obrat 5 miliard korun.

Zásilkovna a Packeta

Zásilkovna je český franšízový logisticko-technologický projekt Simony Kijonkové, který vznikl v roce 2010.

Provozuje také službu Mezi námi pro doručování zásilek mezi fyzickými osobami (počet přepravených zásilek: 3 345 000, počet stažení mobilní aplikace: 1 000 000).

Výsledky Packety

RokObrat (v mld. Kč)
20191,3
20202,5

„Když budeme potřebovat, můžeme roboty převézt z jednoho depa na jiné a posílit tam provoz. Naším cílem není zcela nahradit lidskou sílu, PackMani mají kolegům a kolegyním na našich depech především usnadnit jejich práci. Jedno robodepo umožní odbavit více než deset tisíc zásilek za hodinu,“ dodává první dáma e-commerce s tím, že takových dep s roboty mohou v rámci jednoho depa postavit hned několik.

Vánoční špička začíná na Black Friday

Vůbec nejvíce lidí přitom začíná dárky řešit teprve v listopadu po Black Friday. Podle průzkumu přepravce GLS necelá třetina. Každý pátý odkládá nákupy až na posledních čtrnáct dnů před Vánoci.

Češi tak věří, že jsou balíkoví přepravci na sezónu opět připraveni. Jen samotná firma GLS, která nechala průzkum předvánočního chování lidí zpracovat, letos i díky nové třídicí hale v Jihlavě posílila kapacitu přepravní sítě až o padesát procent.

A pro změnu DPD, největší soukromý balíkový přepravce v České republice, zase nově umožňuje svým zákazníkům posílat balíčky z většiny svých výdejních míst Pickup. Včetně nových samoobslužných DPD boxů, které jsou v provozu 24 hodin denně.

DPD

  • Společnost Direct Parcel Distribution je součástí skupiny DPDgroup, největší sítě balíkové přepravy v Evropě.
  • Se svými 1 800 kurýry a 1 300 výdejními místy Pickup je DPD předním doručovatelem v České republice.
  • Jako jediný přepravce na trhu nabízí službu Predict – zákazník předem ví, kdy mu bude zásilka doručena, a to na hodinu přesně.

Zdroj: DPD

„Jedna skupina zákazníků si ráda počká doma na kurýra, ta druhá ale stále raději využívá výdejní místa v blízkosti svého bydliště. Jsem proto rád, že se nám právě jim podařilo vyjít vstříc a spustit podání zásilek na výdejních místech ještě před letošní vánoční sezónou. Samozřejmě obrovskou výhodou je, že balíčky jdou bez problému posílat i přes naše samoobslužné boxy, jejichž síť hodláme postupně rozšiřovat,“ vysvětluje Miloš Malaník, generální ředitel DPD.

Roboti nemají nahradit lidi

Zásilkovna je na vrchol sezóny připravena právě i díky robotům. Ti ke svému provozu potřebují lidskou sílu. Zaměstnanec musí načíst zásilku do elektronické čtečky, aby robot poznal, kam má balíček zavézt.

Následně člověk zásilku na robota naloží a PackMan ji doveze do příslušného shozu. PackMani tak pracovníkům depa umožní, aby se věnovali práci, ve které jsou lepší než roboti. Investice do PackManů a okolní infrastruktury stála firmu zatím desítky milionů korun.

Simona Kijonková

S manželem a dalšími investory vlastní Packetu, holding má 14 firem.

Má tři děti.

Její první podnikání zkrachovalo.

Téma automatizace a robotizace v depech řeší skupina s obratem dvě a půl miliardy korun už tři roky.

„Je to ale velmi složité zavést do praxe, protože systém třídění čistě lidskou silou, kterou jsme disponovali doposud, funguje skvěle. Potřebovali jsme dobře propojit lidskou sílu s tou robotickou,“ uvádí Tomáš Dort, ředitel projektu robotizace dep.

„Dnes robot zatím neumí vážit a skenovat. V další fázi začneme řešit, jak obohatit naše třídicí molo o skener, váhu a kameru, abychom procesy v maximální možné míře zautomatizovali. Plánujeme, že v budoucnu budeme robotizovat i věci kolem PackMana. Tedy aby typově odlišný robot mohl vozit i klece, případně nakládat zásilky. Ale to se bavíme o budoucnosti za několik let,“ dodává Tomáš Dort.

Doporučované