Hlavní obsah

Firmy potřebují „ajťáky“ a přeplácejí je. Na platech žen však šetří

Foto: Gorodenkoff, Shutterstock.com

Ženy si v jedné z nejžádanějších profesí – IT – vydělávají méně než muži. Mohou za to, protože jsou „hodné“.

Pandemie zesílila hlad po profesionálech na IT. Firmy jim navyšují platy a shání je i v zahraničí. Žen se však tento boom tak silně netýká, a to i proto, že je jejich okolí bere jako „hodné holky“, které to nepotřebují.

Článek

Situace v informačních technologiích ukazuje dobře to, jak funguje trh a jak průnikem nabídky a poptávky vzniká rovnovážná cena. Tuzemské společnosti dlouhodobě trpí nedostatkem profesionálů v IT a covid tento trend ještě zesílil. A ačkoliv na trhu roste převis poptávky po „ajťácích“ a mnoho firem přeplácí nové absolventy, aby je získaly, k ženám tak štědré nejsou.

Má to jednoduchou příčinu – ženy si netroufají na techničtější profese a při vyjednávání o mzdě kývnou na nižší plat než muži u stejné profese. Jsou tak na trhu pracovních sil levnějším zbožím a není divu, že toho firmy využívají. Ukazuje to průzkum platů mužů a žen v e-commerce a on-line marketingu od společnosti Online People, která pro tyto pozice hledá správné lidi.

Průzkumu se zúčastnilo přes 540 respondentů.

Rozdíl v platech mužů a žen (GPG – Gender Pay Gap) panoval v on-line marketingu už před covidem. Ten však tento trend ještě zesílil. Zatímco v roce 2019 dosahoval rozdíl v platech mužů a žen 33 procent, loni o třetinu stoupl na 44 procent. Podle Magdalény Divišové, spoluzakladatelky Online People, to bylo tím, že lockdown těžce dolehl zejména na společnosti, které měly zásadní podíl prodeje v kamenných prodejnách či výdejnách.

„Téměř pětina firem musela zavést minimálně dočasné zkracování úvazků či propouštění. To se týkalo především externích úvazků či „softových“ pozic (např. copywriting), které je tradičně doménou žen. 44procentní GPG české e-commerce tedy představuje prakticky dvojnásobek průměrných hodnot v rámci EU, kde se dlouhodobě drží kolem 20 procent,“ podotýká Divišová s tím, že aktuální GPG České republiky činí 18,9 procenta.

Analýza platů podle délky praxe přitom ukazuje, že rozdíl v platech mužů a žen odpracovanými lety roste. Zatímco muži s dvouletou zkušeností v oboru vydělávají o pětinu více než ženy se stejnou délkou praxe, po této době je plat mužů už téměř o třetinu vyšší a po deseti letech praxe je vyšší o 40 procent.

Podle věku dosahuje GPG nejnižší zhruba třetinové hodnoty u mladých mužů a žen do 25 let a pak u lidí ve věku 31 až 35 let. Když ženy dovrší 40 let, jejich plat je v průměru zhruba o polovinu nižší než u mužů zaměstnaných v e-commerce. Zatímco muži v tomto věku vydělávají téměř 97 tisíc korun měsíčně, ženy se musí spokojit s necelými 46 tisíci.

„Hodné holky“ s malým platem

Co je hlavním důvodem těchto rozdílů?

„Ženy mají tendenci zastávat pozice, kde jsou menší ‚bariéry vstupu‘, bojí se techničtějších pozic, často je na nich skloubení rodiny, a jejich práce se tak dostává na vedlejší kolej, a ve svých oborech tak mohou i mírně stagnovat. Další věcí je vystupování na vstupních pohovorech či na hodnotících schůzkách se zaměstnavatelem: ženy jsou obvykle méně progresivní, méně se hlásí ke svým osobním úspěchům a vydávají ho za úspěch týmu, jsou prostě ‚hodné‘ holky,“ vysvětluje Pavlína Zábojníková, druhá ze spoluzakladatelek Online People.

To, že ženy vystupují jako „hodné holky“, má podle ní pak vliv na to, že i za stejnou práci dostávají méně peněz než muži. Je to vidět jednak na absolutním rozdílu mezd podle pohlaví, ale i na jejich vývoji, kde mužské výdělky rostou rychlejším tempem než ženské.

Tak například marketing specialista muž vydělával v roce 2019 přes 72 tisíc korun a loni už přes 113 tisíc, jeho plat tak meziročně vzrostl více než o polovinu. Žena na stejné pozici vydělávala v roce 2019 necelých 47 tisíc korun a loni něco přes 53 tisíc, její plat tak stoupl jen o necelých 14 procent.

Muži svým tempem růstu předčili ženy ve všech specializacích. Jejich mzdy dokonce rostly i na pozicích, kde ženy zaznamenaly pokles (např. copywriting nebo sociální sítě). Zatímco muži si celkově meziročně polepšili o 23 procent na průměrně 85 198 Kč, ženy si polepšily pouze o tři procenta na průměrných 47 532 Kč.

Že je přitom výkon žen srovnatelný s výkonem mužů, ukazuje i výzkum společnosti Integra Czech Republic mezi programátory a experty na kybernetickou bezpečnost. Že pracují stejně jako muži uvedly skoro tři čtvrtiny respondentů, více šikovnosti a pečlivosti jim přisuzuje více než polovina programátorů a jen 13 procent účastníků průzkumu se domnívá, že ženy méně často dosahují dobrých výkonů.

Nejvíce podle nich ženy vynikají v testování a podle poloviny dotázaných jsou dobré v designu (UX/UI), čtyři muži z deseti jsou přesvědčeni o tom, že ženy excelují v projektovém managementu.

Téměř 90 procent IT specialistů mužského pohlaví také deklaruje, že nevidí rozdíl mezi mužem a ženou, pokud by si měli vybrat, s kým budou spolupracovat.

„Na ženách oceňují mužští kolegové jejich empatii, schopnost komunikace a větší ochotu. Pokud ženám něco vytýkají, pak to, že při ostřejší výměně názorů si to berou příliš osobně,“ říká Jakub Válek, business development manager Integry.

Za největší přednosti žen „ajťaček“ označují muži preciznost a dále kreativitu a zvídavost, naopak jejich slabinou je, na co poukazoval už výzkum Online People, že mají malé sebevědomí. Že si ženy málo věří, uvedlo za slabou stránku žen šest z deseti dotázaných. Podle třetiny respondentů mají ženy špatné analytické myšlení.

Integra sama však podle svých slov rozdíly v platech mezi ženami, muži, či dokonce transgendery u programátorů a expertů na bezpečnost nezaznamenala. Pracovní portál Profesia rozdíl v platech mužů a žen v rámci celého trhu registruje, avšak v menší míře než Online People za podskupinu e-commerce.

„Rozdíl v platech mužů a žen dlouhodobě sledujeme a z našich statistik vyplývá, že rozdíl v odměňování žen a mužů je obecně 20 procent. V tom je ale skryto, že ženy ve větší míře zastávají hůře placené pozice. Pokud se podíváme na rozdíly na stejné pozici, pohybují se rozdíly v rozmezí sedm až osm procent,“ říká Michal Novák z Profesia.

Anketa

Mají být lidé placeni za stejnou práci stejně?
Ano, pokud podávají stejný výkon.
89,6 %
Ne, život je boj a kdo si vyjedná víc, zaslouží si to.
10,4 %
Celkem hlasovalo 279 čtenářů.

Doporučované