Článek
Sednout v době protivirových opatření do autobusu, vlaku nebo tramvaje se řadě lidí vůbec nechtělo a i s postupným uvolňováním opatření hledí na prostředky MHD s podezřením. Jenže ne každý mohl přesednout do auta a vyrazit za prací - třeba proto, že auto vůbec nemá.
Díky tomu se velmi dařilo firmám, které vozidla půjčují. „Zhruba od poloviny března se nám začal výrazně zvyšovat počet pronajatých vozů, zejména pak v kategorii menších,“ vysvětluje Adam Szabó, generální ředitel společnosti Driveto. Největší nárůst byl podle něj v Praze a podle Szabóa za to mohla právě nedůvěra k hromadné dopravě.
„Zájem o naši službu je způsobený nejen nastalou nejistou situací, kdy se lidé nebudou chtít vázat nebo utrácet svoje úspory. To je trend, který očekáváme i do budoucna,“ vysvětluje Szabó pro Seznam Zprávy. Driveto se zabývá modelem subscription, který na rozdíl od dlouhodobějších smluv umožňuje klientovi vrátit auto takřka kdykoliv. Aby podchytila nové klienty, nabídla jim firma i rozdělení startovního poplatku do několika měsíců.
A stejně jako e-shopy s potravinami i Driveto doufá, že s opadnutím koronavirového stresu o zákazníky nepřijde. „Zkušenosti ze zahraničí říkají, že subscription model funguje anticyklicky a daří se mu i v těžších ekonomických fázích,“ věří Szabó.
Operativní leasing se zkracuje
O něco konzervativnější model operativního leasingu uzavíraný obvykle na několik let podobný trend v posledních týdnech nehlásí.
„Největší růst jsme zaznamenali v roce 2016 a 2017, od té doby poptávka stagnuje. Nyní očekáváme spíše její mírný růst, k nákupu vozu není třeba žádné hotovosti a naproti tomu cena měsíčních splátek klesla,“ uvádí manažer prodeje společnosti Auto Jarov Pavel Šlechta.
Hlavním rozdílem mezi subscription modelem a operativním leasingem je fixní doba pronájmu stanovená smlouvou mezi zákazníkem a společností provozující tzv. operák.
I u operativních leasingů se klienti poohlíží po kratších závazcích, jak uvádí Miroslav Vraný, vedoucí marketingového oddělení Autocentra Barth.
„Doposud byla nejčastější doba operativního leasingu v našem případě 36 nebo 48 měsíců. Aktuálně však zaznamenáváme změnu v chování zákazníků, kteří se nechtějí zavazovat na takto dlouhou dobu, a roste zájem o kratší dobu nájmu, tedy 24 měsíců. Vyplývá to ze současné obavy z toho, co bude v následujících měsících či letech s ekonomikou,“ říká Vraný pro Seznam Zprávy.
„V současné době je poptávka po operativním leasingu z našeho pohledu podobná jako době před koronakrizí,“ říká pro Seznam Zprávy i Petr Kolč, vedoucí prodeje nových vozů Volkswagen z OlfinCar. Po poklesu v březnu a dubnu se podle něj zájem o službu znovu zvedá.
Virus nevirus, „operák“ prý poroste
Dle oslovených autosalonů ale koronavirová krize s trhem operativních leasingů příliš nepohne. „Domnívám se, že koronavirus zásadně nezamíchá s trhem operativních leasingů. Někteří prodejci přijdou s atraktivní nabídkou, aby snížili své skladové zásoby,“ predikuje pro Seznam Zprávy Šlechta z Auto Jarov.
„Prognózy na následující měsíce by byly odvážné. Záleží na ekonomice, od které se bude odvíjet i prodej vozů. Může se tedy stát i to, že pořízení vozu na ‚operák‘ bude více oblíbené díky tomu, že nepotřebujete velký finanční obnos na pořízení nového vozu,“ říká pro Seznam Zprávy Vraný z Autocentra Barth.
Dále uvádí, že vliv na stoupání zájmu o „operák“ bude mít i nastupující elektromobilita. „Obecně si myslíme, že zájem o operativní leasing do budoucna poroste,“ dodává Vraný. Podobného názoru je i Petr Kolč z OlfinCar. „Operativní leasing je na trhu s finančními produkty stále více oblíbený a myslím, že jeho využití bude pro spoustu klientů výhodné.“
„V nejbližších měsících nečekám dramatické změny. Trh se bude v dalších letech postupně vyvíjet s ohledem nejen na zdražení výrobců, ale i nové emisní normy a sociální zodpovědnost firem při řízení jejich flotil,“ odhaduje pro Seznam Zprávy Lenka Vlčková, manažerka marketingu ve společnosti Arval, která se zaměřuje na operativní leasing. „Zůstáváme optimisty, respektive dobře připravenými optimisty,“ dodává Vlčková.