Článek
Ve Spojeném království se v posledních týdnech podnikatelé snaží své zaměstnance dostat zpět z home office do svých kanceláří.
Podle amerického časopisu Wired je však strach z nákazy koronavirem znát a lidé zaměstnaní v zahraničních firmách se vrátit do prostor sdílených kanceláří odmítají. Bojí se jak možné nákazy na pracovišti, tak například cestou do kanceláře.
Vedení společností tak přichází s mnoha benefity, kterými se je snaží nalákat zpět.
Zdá se, že největším problémem je veřejná doprava, kterou například v Londýně nebo New Yorku využívá obrovská část zaměstnanců. Teď se ale lidé do hromadné dopravy zdráhají nastoupit.
Do práce taxíkem
Příkladem je Melissa Cameronová, zaměstnankyně bostonské investiční společnosti Advent International, která sídlí také v Londýně. Na konci března vedení firmy požádalo své zaměstnance, aby se do kanceláří nevraceli a pracovali z domova. Na podzim už ale společnost chtěla své zaměstnance opět u pracovních stolů a po vlastním uvážení je zvala zpět.
Vzhledem k tomu, že se virus ulicemi Londýna dále šířil, rozhodla se Cameronová, že pro svou dopravu do práce využije taxi, a vyhne se tak většímu shluku lidí v hromadné dopravě. Každodenní soukromé jízdy pro ni však byly luxusem, který si nemohla dovolit, a vrátila se tak znovu k režimu práce z domova.
Počátkem listopadu se ale vše změnilo. Advent International totiž rozeslal e-mail všem svým 102 zaměstnancům londýnské kanceláře, kterým nabízí pokrytí všech finančních výloh na soukromou dopravu, aby mohli bez strachu cestovat na pracovní schůzky týmu. Na denní dojíždění to ale zatím vedení firmy nevztáhlo.
Jeden Uber pro tři kolegy
O trendu, který v současnosti v britské metropoli rezonuje, ví také Uber, společnost, která nabízí alternativní taxi služby. Právě ta se kvůli pandemii koronaviru v současnosti potýká s obrovským propadem tržeb. Například ve druhém čtvrtletí vykázala čistou ztrátu ve výši 2,8 miliardy dolarů. Tržby z předplacených rezervací, tedy zejména od firem, jí pak ve srovnání se stejným obdobím minulého roku klesly o 73 procent.
Dopravce se tak nově snaží podnikatelům nabízet službu, která má primárně dopravovat jejich pracovníky do kanceláří.
Brzy by mohlo dojít například na variantu tzv. svozů, kdy firma samotná bude moci plánovat cesty pracovníkům prostřednictvím vozů Uber. Zaměstnanec tedy bude vědět, v kolik má čekat před svým domem. Cestou pak může ještě vyzvednout další kolegy, kteří bydlí poblíž.
Základní myšlenkou je to, že lidé raději pojedou s kolegy z práce v jednom voze než hromadnou dopravou s cizími lidmi.
Bostonská investiční společnost ale podle časopisu Wired není v bitvě o znovuosídlení kanceláří sama. I britská vláda v posledních týdnech připouští, že se lidé do kanceláří nehrnou a je třeba je motivovat.
Důkazem je například značný pokles využití hromadné dopravy ve Spojeném království. Na začátku září byl počet pasažérů v ranní špičce v londýnském metru o 69 procent nižší, než tomu bylo o rok dříve. Jet do práce hromadnou dopravou se tak stále více než polovina zaměstnanců ve Spojeném království obává.
Většina podnikatelů však zatím direktivní návrat nastolit nechce. Zejména v době, kdy se počet nakažených koronavirem opět zvyšuje. Firmám tak nezbyde nic jiného než přijít i s dalšími benefity, které mohou pracovníky přemluvit k návratu.
75 dolarů od Bloomberga
Pozadu nezůstal ani miliardář Michael Bloomberg, který pro svých 20 tisíc zaměstnanců po celém světě začal poskytovat bonus 75 dolarů za den. Peníze mají pokrýt náklady na dopravu do práce. Zda lidé využijí taxi nebo vlastní vůz, ho nezajímá. Hlavní je, aby zaměstnanci začali jezdit do kanceláří pravidelně, vysvětlil šéf lidských zdrojů Ken Cooper za Bloomberg.
Kdo přijde, dostane snídani a oběd zdarma
Věc řeší také banka Goldman Sachs, která se rozhodla přidat deset dní dovolené těm pracovníkům, kteří se musí starat o děti nebo jiné rodinné příslušníky.
Kromě toho newyorská banka začala pro své lidi zajišťovat snídaně a obědy zdarma. Vedení je tak chce přesvědčit, že cesta do práce se přece jen vyplatí.
Testovací sady na doma
Investiční fond Blackstone kromě proplácení nákladů na dopravu vozem poskytuje lidem ve firmě také domácí testy na koronavirus. Podle zveřejněných informací zaměstnanci dva týdny před příchodem do kanceláře denně testují své zdraví. V případě, že se ve čtrnáctidenní lhůtě nákaza neobjeví, pracovník může bez obav do budovy. Firma se tak snaží zamezit šíření nákazy mezi kolegy.
Podle odborníků ale návrat do pracovního prostředí nelze zajistit tak, že budou firmy nabízet zaměstnancům něco zdarma. Nejdůležitější je podle Macieje Markowského, který se zabývá prostředím velkých korporací, aby vedení společností zaměřilo pozornost na minimalizaci zdravotních rizik, která mohou být spojená s cestováním do zaměstnání.
Například podle srpnového průzkumu PR agentury Weber Shandwick se 45 procent amerických zaměstnanců obává, že je budou jejich nadřízení nutit jezdit do práce ještě předtím, než to bude bezpečné.
Rezervace pracovní židle
Další možností, kterou mnoho zahraničních firem zvažuje, je zavedení rezervačních pracovních míst s tím, že se omezí celková kapacita kanceláří. Poradenská společnost PwC na tomto režimu už několik týdnů funguje. Podle vedení je to hlavně proto, aby zaměstnanci dodržovali sociální distanc.
Kromě 75 dolarů za den na dopravu zavedl Michael Bloomberg do svého byznysu i tuto novinku. Tam jde technologie ale ještě o něco dál. Celou moderní kancelářskou budovu lze totiž ovládat pomocí mobilní aplikace. Jak říká sám miliardář, zaměstnanci se alespoň nemusí dotýkat dveří nebo tlačítek ve výtahu. Stačí mít u sebe svůj smartphone.
Kanceláře jen občas
Co čeká kanceláře v dalších měsících, lze v současné době těžko odhadovat. Jednou z variant ale podle odborníků je, že se centrály firem stanou spíše místem pro řešení problémů v rámci týmových skupin, pro schůzky s klienty nebo pro školení pracovníků.
Úplný zánik kanceláří ale zatím nehrozí. Zdá se však, že doba, kdy v nich zaměstnanci trávili celou svou pracovní dobu, je nenávratně pryč.