Článek
Vyrábí kola pro hollywoodské herce i světové podnikatele či státníky. Teď ve vinohradské dílně, která se specializuje na zakázkovou výrobu silničních kol a rámů nejvyšší kvality, vzniká další pozoruhodný kousek - jízdní kolo za milion a půl.
„V případě těchto velkých zakázek pracujeme s budgetem. Klient nám sestavuje rozpočet a my se snažíme ho maximálně naplnit tak, aby kolo mělo opravdu hodnotu,“ vysvětluje jeden ze zakladatelů firmy Michael Moureček. Bude to kolo, na kterém bude spolupracovat umělec. Jde o zakázku do Koreje a musí být hotová do konce léta.
Kolo pro premiérova syna
Kdo přesně bude na kole jezdit, ale jeho výrobce neví. „Celou řadu těchto speciálních kol prodáváme přes prostředníka, protože jde o významnou osobnost. Často realizujeme zakázky pro významné politiky, příbuzné politiků. Například pro syna premiéra jedné významné asijské země,“ dodává Moureček.
Kromě toho Festka pracuje také na uměleckých sériích. Ty jsou ještě dražší, ale zase na nich nikdo nejezdí a slouží pouze jako umělecké dílo. Rám je vyveden speciální malbou a speciální technikou známého umělce.
„Cena je v tomto případě vždy dána hodnotou umělce. Jestliže prodává svá díla za 10 tisíc eur a taková je jeho cena na trhu, pak nemá smysl, aby jeho obraz, který přenese na rám, stál méně,“ říká Moureček s tím, že cena je pak vždy rozdělena na dvě části. Cenu umělce a cenu vybavení.
„Teď jsou připraveny kusy, které se budou pohybovat v nižších řádech milionů,“ dodává Moureček s tím, že hodnota těchto kol roste stejně jako hodnota například obrazů daného umělce.
Začínáme na 160 tisících
Festka sází na to, že jako jedna z mála firem na světě dokáže vytvořit karbonový rám přímo na míru zákazníka - kromě jízdních kol za milion a víc, ale vyrábí i levnější kousky.
„Celé kolo dokážeme postavit od 160 tisíc korun výš. Ta průměrná částka se ale pohybuje kolem 350 tisíc korun. 16 procent našich kol se pak pohybuje okolo 450 tisíc a pak je tam nějaké procento extrémně drahých staveb, které se přibližují milionu a víc,“ říká Moureček.
Firma, která letos počítá s tržbami 30 milionů a ziskem zhruba tři miliony korun, má i díky nim velké plány. Zatímco teď vyrobí 250 rámů ročně, už brzy by výroba mohla být i desetkrát větší.
„V okamžiku, kdy to překlopíme do větších čísel a budeme se bavit o tom, že budeme vyrábět třeba dva a půl tisíce rámů ročně, obrat i zisk narostou. Zatím se vše reinvestuje zpět,“ říká Moureček.
S příchodem nových investorů se pak chce Festka ještě víc zaměřit na stavbu exkluzivních kol a počítá s tím, že by výhledově mohla část výroby přesunout do zahraničí, blíž k zákazníkům. Do ciziny totiž míří 90 procent celkové produkce firmy.