Článek
Podobně jako mnohé další kulturní akce se letos uskuteční on-line, produkce bude možné vidět na webové stránce www.festivalakcent.cz. ČTK to za pořádající Divadlo Archa sdělila jeho mluvčí Pavlína Svatoňová.
Akcent zahájí 18. listopadu mezinárodní konference No More Social Kissing zabývající se novými podobami umělecké spolupráce. Tématem diskuzí s umělci a odborníky v Edinburghu, Vídni, Gentu, Sheffieldu, Filadelfie, Buenos Aires, Budapešti, Bruselu a Pekingu budou nové možnosti vzájemného sdílení či umělecká mobilita v příštích letech.
„Pandemie násilně zastavila tvorbu mnoha umělců. Jak se bude hrát divadlo v příštím roce? Jak bude vypadat činnost instituce performing arts v budoucnosti? Tuto pro budoucnost klíčovou diskuzi chceme otevřít společně se sítí našich lokálních i zahraničních partnerů,“ uvedl Ondřej Hrab, ředitel Archy.
Konferenci bude moderovat Robert Palmer, bývalý ředitel direktorátu pro kulturu Rady Evropy, a diskutovat budou Tim Etchells, Lola Ariasová, Wen Hui, Pieter De Buysser a další.
Festival uvede třeba performanci Jana Mocka Virtual Ritual_home, která přivádí diváky do paralelního světa online videoher, do kterých se každý den po celém světě logují miliony lidí. Urbanista Osamu Okamura, youtuber Atlet, fotografka a gamerka Adéla Vosičková 19. listopadu tuto performance vrátí na platformu YouTube, ze které původně vycházela.
Kolektiv Nesladim a tvůrci inscenace Dům bez spánku připravují pro Akcent divadelní videoukolébavku, jakýsi návod, jak se zklidnit a připravit svůj organismus na spánek. Inscenace Dům spánku se věnuje spánkovým poruchám, uskupení Nesladim se dlouhodobě zabývá destigmatizací psychických poruch a tématy s nimi spojenými.
Význam občanského postoje jednotlivce v současné společenské a politické situaci střední Evropy zkoumá Divadlo Continuo a jeho online dokument, který kombinuje fragmenty z inscenace Poledne s rozhovory s účastníky demonstrace proti okupaci Československa z roku 1968. Kontext doplňují dobové materiály a rozhlasové a filmové nahrávky.
Festival Akcent se zrodil v roce 2010 z potřeby představit českému publiku divadelní formu, pro niž se později ustálil termín dokumentární. „Cítili jsme, že v té divadelní tlačenici je třeba najít místo pro scénická umění se sociálním přesahem a tvorbu, která se přímo inspiruje aktuální společenskou situací,“ uvedla zakladatelka Akcentu Jana Svobodová.