Článek
Před třemi měsíci se spustil Covid portál - webová stránka, na které lidé přehledně najdou, jaká opatření právě platí, nebo návody, jak se objednat na testy či očkování. Web vznikl po kritice, že vláda nezvládá občany srozumitelně informovat.
Nezasadila se o něj vláda, ale poslanec Dominik Feri z opoziční TOP 09. Po čtvrt roce to vypadá, že premiér Andrej Babiš sice nápad mladého poslance využil k vlastnímu zviditelnění, tím ale propagace portálu ze strany státu de facto skončila.
Vláda ani ministerstvo zdravotnictví momentálně portál nijak aktivně nepropagují, obě instituce pouze na svých stránkách zveřejnily odkaz na něj.
„To, že se k tomu státní úřady nehlásí tak, jak by v rozumném státě člověk očekával, je přirozené, asi je to dané okolnostmi vzniku,“ komentoval vládní přístup Feri.
Na nutnost vytvořit srozumitelný web Feri upozornil na sněmovních interpelacích. Andrej Babiš si mladého politika obratem pozval na Úřad vlády a slíbil mu veškerou podporu. Babiš se setkáním pochlubil fotkami na Facebooku. Výraznější propagace ze strany státu se ale stránka po svém vzniku nedočkala.
S Dominikem Ferim 🙂
Posted by Andrej Babiš on Friday, October 23, 2020
Den po spuštění webu dokonce Ministerstvo zdravotnictví namísto podpory sdělilo na Twitteru, že lidé si mají pro informace chodit k nim. „Pro ty, kteří ještě nestačili zaznamenat - koronavirus.mzcr.cz je jediné oficiální a denně aktualizované místo se správnými informacemi o současné situaci," stálo v oficiálním prohlášení ministerstva.
Feri je i bez kampaně státu s návštěvností stránek spokojený. Podařilo se mu dostat se do prioritizace webových vyhledávačů a lidem se často při dotazech na covid nebo vládní opatření zobrazuje jako první volba.
Instagramová hvězda
Dominik Feri informuje o koronaviru také na svém Instagramu. Jeho účet tam sleduje téměř 950 tisíc lidí. Pro srovnání - jeden z nejsledovanějších českých influencerů Karel Kovy Kovář má „jen“ 768 tisíc fanoušků. Pro řadu mladých lidí je Feriho účet významným zdrojem informací o vládních opatřeních. Jeho žlutou grafiku s výstražným trojúhelníkem si pak lidé sdílejí napříč internetem.
Sílu influencerů si uvědomuje i vláda a nedávno přiznala, že by je ráda angažovala do komunikační kampaně na podporu očkování, kterou chce v nadcházejících týdnech pustit do světa. Feri premiérovi nabízel svůj instagramový účet, vláda s ním ale spolupracovat nechce.
„Nebyl jsem osloven. Já jsem to panu ministrovi dokonce nabízel i ve Sněmovně, ale neozvali se. Z informací, které se ke mně z ministerstva a Úřadu vlády dostaly, je to, že mě neoslovili, cílené,“ reaguje Feri.
Vážíme si toho, ale nechceme
„Moc si vážíme jeho aktivit, v současné chvíli jsme se ale rozhodli jít jinou cestou a zároveň čekáme na návrh komunikačních agentur, které dostaly za úkol připravit v rámci komunikační kampaně rovněž návrh postupu na sociálních sítích,“ vysvětluje ředitel vládního odboru komunikace Vladimír Vořechovský.
A Ministerstvo zdravotnictví ústy své mluvčí Barbory Peterové mluví podobně: „Ministerstvo zdravotnictví vítá každou příležitost, která povede k propagaci očkování.“
Feri považuje za chybu, že vláda ani v tomto případě nemá zájem s opozicí spolupracovat. „Jestli chtějí dělat politiku u tak zásadní věci, jako je očkování, tak se pak nemůžou divit, že ten zájem o očkování možná nemusí být takový, jaký by byl, kdyby s opozicí spolupracovali,“ míní opoziční poslanec. Vládní výstupy prý ale na svém Instagramu bude propagovat i nadále.
Hledá se kreativec
Úřad vlády minulý týden vypsal výběrové řízení na kreativního zpracovatele mediální kampaně, jež má podpořit zájem o očkování proti covidu-19 v Česku a reagovat také na různé dezinformace, které se kolem očkování vyskytují.
Autora kampaně, do které má později Ministerstvo zdravotnictví investovat 50 milionů korun, Úřad vlády vybírá z pěti kreativních firem, které sám oslovil.
„Výzvou jsme oslovili pět dodavatelů, o nichž je nám známo ze zkušenosti i veřejných zdrojů, že se jedná o kvalitní dodavatele schopné plnit předmět veřejné zakázky. Všichni mají dostatek zkušeností s realizací podobných kampaní,“ uvedl šéf tiskového oddělení úřadu Vladimír Vořechovský.
Výběrové řízení je formou jednacího řízení bez uveřejnění. „Je to z důvodu krajní naléhavosti,“ dodal Vořechovský.