Článek
Ve zdemolovaném bazénu karlovarského hotelu Thermal dojde k obludné vraždě. Žena roztrhá muže svými zuby a pak spáchá sebevraždu. Podivné události přilákají zpátky do rodného města spisovatele Juliána Uřídila. „Chtěl jsem o Varech napsat knihu. Měl jsem pocit, že to tomu městu dlužím,“ popisuje Miloš Urban, který v českých lázních vyrůstal.
V románu Kar se vyrovnává s minulostí a přítomností nejen města, ale i svou vlastní. „Není to ale pomsta, nevyrovnávám si účty. Z Varů jsem utekl a dlouho jsem tam nechtěl jezdit, protože se dostaly po revoluci do zvláštní situace a dodnes to je v podstatě mrtvé město,“ glosuje současný stav.
„Psát o násilí je určitě terapeutická cesta. Brutální, mysteriózní vraždy představují způsob, jak se zbavit každodenního stresu,“ popisuje spisovatel metodu, kterou už předvedl v úspěšných románech Sedmikostelí, Santiniho jazyk nebo Lord Mord.
„Vždycky jsem se strašně rád bál, snažil jsem se lidi i strašit. Sám jsem byl jako dítě vystrašený, proto to rád předávám dalším lidem,“ dodává.
V poslední době Miloše Urbana proslavila próza Hastrman, za niž získal cenu Magnesia Litera. Román zfilmoval Ondřej Havelka a snímek získal letos Českého lva hned ve čtyřech kategoriích. „Do scénáře jsem moc nemluvil. Vím, že filmový jazyk je jiný než ten románový,“ přiznává.
Chystá se ale podílet na scénáři k dalšímu filmu podle jeho úspěšné knihy Michaela, kterou považuje za svůj nejtemnější text.
Kde se ve „křehkém intelektuálovi“ bere brutalita popisovaná v jeho knihách? Proč mluví o zkáze Karlových Varů? Jak se prodávají v případě úspěšných románů filmová práva? A považuje české literární ceny za zkostnatělé?
Podívejte se na rozhovor s Milošem Urbanem v úvodním videu.