Článek
Absolutní většina poznámek v diáři Jaroslava Faltýnka vznikla přímo rukou předsedy poslaneckého klubu hnutí ANO, ale tyto dva listy papíru byly popsány strojopisem. Popisují, jak rozdělovat dopravní veřejné zakázky v Olomouckém kraji.
„Na začátku chci navrhnout nic neměnit, protože to velmi dobře funguje (kontaktní osoba), a jen změnit výhybky. Jakákoliv změna přinese u firem jen nervozitu a nejistotu, a než se vzájemně poznají a přestanou mít strach, bude konec volebního cyklu!!!!!“ stojí ve dvoustránkovém dokumentu vytištěném kancelářskou tiskárnou.
Popisuje se zde plán, jak ovládnout dopravu v Olomouckém kraji, a klíč, podle něhož se mají veřejné zakázky v regionální dopravě přidělovat. Základem je, že zaběhnutý systém rozdělování zakázek se nemá měnit, jen je třeba ho přesměrovat na skupinu lidí kolem předsedy poslaneckého klubu hnutí ANO. Materiál pro Jaroslava Faltýnka zpracoval prostějovský právník a Faltýnkův blízký spolupracovník Zdeněk Klapka.
Muž, který dokáže vážně vysvětlovat, že brát si deset procent ze zakázek je přece běžné.
V souboru poznámek, které Seznam Zprávy získaly a už více než týden z nich rozplétají jednotlivé Faltýnkovy akce, to není poprvé, co chce pravá ruka předsedy hnutí Andreje Babiše politickou mocí rozhodovat, komu budou veřejné zakázky svěřeny. Už v několika předchozích textech jsme popsali, jak něco podobného zařizoval vysoce postavený politik vládního hnutí v pražském dopravním podniku.
Nyní jde o totéž, jen spolupracovníkem je jiný spřátelený právník.
„Klapka má právní kancelář v Prostějově. Faltýnek mu pomáhal tím, že mu dával různé kšefty právního charakteru. Buď v městských firmách, nebo přímo pod městským úřadem,“ vysvětluje spojení Klapka–Faltýnek zdroj Seznam Zpráv. O Faltýnkovi hovoří pod podmínkou, že jeho identita zůstane utajena, avšak souhlasil s pořízením záznamu, který má nyní redakce k dispozici.
„Olomoucký“ plán z Faltýnkových poznámek popisuje personální změny, poodkrývá mechanismus samotné manipulace se zakázkami. Má ji řídit jedna pověřená osoba, která ale stojí mimo volené funkce. O co jde především, je v dokumentu označeno velkými písmeny.
„Mluvíme vždy o věcech do 6 mil. Investice nad 6 milionů je nutno řešit tak, že budou domluveny podmínky tak, aby se to mohlo úspěšně zrealizovat s konkrétní firmou, což určitě jde,“ stojí v dokumentu.
Dobré je připomenout, že o domluvách s firmami se dokument zmiňuje u veřejných soutěží, kde není o čem se domlouvat. Soutěž má být totiž férová pro všechny účastníky. Ne jen pro ty, co se domluví.
Zdeněk Klapka má Jaroslava Faltýnka rád a znají se dlouho. Mluví o něm jako o Jardovi. „Jarda je prostě kluk z vesnice, za ním někdo přijde, jestli se může na něco zeptat, tak on se zeptá, prostě neumí říci ne,“ vysvětluje Klapka, proč se podle něj Faltýnek zajímá o konkrétní zakázky.
Jak čteme v materiálu, klíčovou podmínkou plánu je Faltýnkovo rozhodnutí a potom ustanovení právníka Klapky jakýmsi prostředníkem mezi soukromými firmami na straně jedné, na straně druhé pak státem, respektive samosprávou či firmami zřízenými krajem.
„Nemohu popřít, že to jsou skutečně mé myšlenky,“ přiznal Zdeněk Klapka v první chvíli, kdy na schůzce s reportérem Seznam Zpráv vzal papíry z Faltýnkova diáře do rukou.
Stejně tak potvrdil, že plány z dokumentu se z velké části podařilo uskutečnit. Až poté začal své autorství relativizovat – není si prý jistý, že to opravdu psal.
Na otázku, proč radil Jaroslavu Faltýnkovi s dopravní agendou, řekl: „Počkejte radil. Já jsem mu sděloval nějaké názory. Jsem právník a původem stavař.“
Jaroslav Faltýnek navzdory Klapkovu popisu, jak to chodilo, popírá, že by dopravní zakázky v Olomouckém kraji řešil. Co znamenala poznámka, že s firmami je třeba se dopředu domluvit, nevysvětlil.
„S panem Klapkou jsem žádné ovládnutí dopravy neřešil, takže jsem neřešil ani rozdělování investic,“ prohlašuje Faltýnek.
Přitom však plán, který pro něho s největší pravděpodobností právě Zdeněk Klapka vytvořil, popisuje, že zákulisí veřejných zakázek na Moravě musí někdo koordinovat.
A tím člověkem měl být podle všeho právě Klapka, protože jak jinak rozumět tomu, že v plánu velkými písmeny zdůraznil: „Nejdůležitější ale je to, aby bylo jasně řečeno, že to bude dělat tento člověk.“
Dále pokračuje v úvaze, proč je právě on tím nejlepším na práci v pozadí.
„Nevím, jestli by bylo vhodné, aby to byl Láďa Okleštěk – ono je v tom mnoho rizik – jasně myslím JÁ,“ navrhuje Klapka sebe jako koordinátora akcí se zakázkami. Potom ještě argumentuje i tím, že je pro tuto pozici nejvhodnější, protože ho všichni klíčoví hráči znají.
Proč se právník Klapka a politik ze Sněmovny Faltýnek starají o dopravní zakázky v Olomouckém kraji? A ještě si k tomu ovlivňování zakázek rozpracují na papír?
Můžeme to vyčíst z Klapkových odpovědí – podle právníka je totiž běžné, že politici dostávají provize ze zakázek, v čemž Faltýnkův přítel nevidí vůbec žádný problém.
„V politice to tak je, všude na světě,“ míní totiž.
Rozhovor: 10 procent Faltýnkova přítele Klapky
Zdeněk Klapka: Děláte novinařinu.
Reportér: Ano.
Zdeněk Klapka: Jestliže 10 procent z toho, co vytvoříte jako investigativní novinář, zúročíte, protože – já to teď přeženu – si zajedete na dovolenou, asi vás za to nikdo nebude věšet na kříž. Nebude vás soudit.
Reportér: Ale to by mne měli soudit a přibít na kříž, protože to se nesmí.
Zdeněk Klapka: Nebude.
Reportér: Ale nesmí se to.
Zdeněk Klapka: Nebude, protože když tím neovlivníte, že někomu vytvoříte výhodu a druhého poškodíte. Tak to není problém.
Reportér: To je problém.
Zdeněk Klapka: Ale v politice to tak je, všude na světě.
Reportér: Člověk ale nesmí tu pozici využívat pro sebe.
Zdeněk Klapka: Ale potom bychom museli mít aristokraty, kteří mají své hospodářství a z toho jim jdou příjmy a s tou rytířskou ctí nastupují do politiky. Vždyť se podívejte do Sněmovny.