Hlavní obsah

Faltýnkovcům jsem překážel, proto jsem musel skončit, říká exministr

Foto: ČTK

Antonín Prachař na archivním snímku z roku 2014 ještě v roli ministra dopravy.

Exministr dopravy Antonín Prachař v rozhovoru pro Seznam Zprávy vysvětluje, proč České dráhy před sedmi lety nevyužily možnost levně nakoupit podíl ve společnosti ČD - Telematika. Vše dává za vinu lidem kolem Jaroslava Faltýnka.

Článek

Dozorčí rada Českých drah by se již na svém nejbližším zasedání, které se uskuteční 27. května, měla zabývat nákupem akcií telekomunikační společnosti ČD - Telematika.

Jak už Seznam Zprávy informovaly, představenstvo státem ovládané firmy koupi zhruba 29 procent akcií od skupiny PPF už odsouhlasilo. Podle neoficiálních zpráv za částku 850 milionů korun, což je pro firmu, která se nenachází v dobré finanční kondici, poměrně významná suma.

České dráhy přitom měly už v roce 2014 unikátní příležitost stejný akciový podíl koupit jen za 198 milionů korun. Tehdy ji ovšem nevyužily. Bylo to v době, kdy byl ministrem dopravy Antonín Prachař (ve vládě za hnutí ANO).

Exministr celý případ považuje za trestuhodnou záležitost. Vinu za nezdařený obchod hází především na svého někdejšího náměstka Milana Ferance, nynějšího poslance za ANO, který je spolupracovníkem klíčové figury Babišova hnutí Jaroslava Faltýnka.

„Feranec se na to vykašlal. A já jsem jej i kvůli tomu chtěl v říjnu 2014 z ministerstva vyhodit. Nicméně nakonec jsem v listopadu byl donucen k odchodu já,“ říká mimo jiné Prachař v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Poslanec Feranec se v tuto chvíli k jeho kritickým slovům vyjadřovat nehodlá, ač byl k tomu redakcí Seznam Zpráv vyzván. „Jinak doporučuji, nastudujte si procesní postupy v Českých drahách při pořizování majetkových účastí,“ připodotkl pouze politik hnutí ANO.

Co říkáte, pane Prachaři, na to, že České dráhy teď chtějí kupovat akcie ČD - Telematiky za 850 milionů?

Měly by se tím pravděpodobně zabývat orgány činné v trestním řízení. Zjistit, jak je možné, že se za to teď bude platit podstatně více, než se mohlo v roce 2014.

Podle vás je tedy správné, že chtějí České dráhy podíl koupit a ČD - Telematiku zcela převzít pod svou kontrolu, ale mělo se to udělat mnohem dřív?

Přesně tak. Jak říkám, to se mělo udělat už v roce 2014, kdy jsem to řešil já. A za nabídku, která tehdy byla pod 200 milionů korun. Dnes by ten problém neexistoval. Ale patrně by z toho také nikdo nic neměl.

Před sedmi lety oněch 29 procent akcií ČD - Telematiky nabízely k prodeji firmy podnikatele Davida Knop-Kostky. Popište, jak to probíhalo?

Nabídku jsem tehdy dostal od Petra Kováče, což byl pověřený zástupce pana Knop-Kostky. Měl mandát, aby to celé zprocesoval. Ale já s jeho nabídkou nemohl udělat nic jiného, než že je jsem ji předal svému náměstkovi a předsedovi dozorčí rady Českých drah panu Ferancovi. A požádal jsem ho, aby to projednal v orgánech Českých drah. Muselo by to totiž projít dozorčí radou, Řídícím výborem ČD a teprve potom bych to mohl vzít na projednání i do vlády. Ale pan Feranec se na to vykašlal. A já jsem jej i kvůli tomu chtěl v říjnu 2014 z ministerstva vyhodit. Nicméně nakonec jsem v listopadu byl donucen k odchodu já. Ovšem musím také dodat, že stejnou nabídku zopakoval pan Kováč ještě jednou mému nástupci, panu Ťokovi. A ten se na to také vykašlal. A dál už ten příběh znáte. Akcie ČD - Telematiky nakonec koupila od Knop-Kostky firma Dial Telecom, od ní pan Hubáček s firmou Unicapital a potom PPF. My jsme přitom měli vymyšlený scénář s ČD - Telematikou takto: až České dráhy získají sto procent akcií, tak to vezmeme a prodáme na Správu železnic, tehdy SŽDC, protože to tam logicky celé patří. Jde o infrastrukturu, optické kabely. Ale to se asi nikomu nehodilo. Feranec přitom věděl, že takový scénář existuje.

Panu Kuruczovi já nevěřím ani pozdrav „Dobrý den“. Měl na to čas, aby to zprocesoval, neudělal to a potom, co jsem ho odvolal, začal pracovat pro PPF. Tak pro koho asi chtěl ten podíl koupit? Pro stát? Nevypadá to tak.

Mluvíte o tom, že jste se i kvůli ČD - Telematice chtěl se svým náměstkem Ferancem rozloučit. Hrál tento případ i nějakou roli i ve vašem následujícím odchodu z vlády?

Byl to určitě jeden z těch důležitých střípků, proč jsem musel odejít. Protože jsem chtěl vyhodit Ferance a ten měl pravděpodobně jasný úkol od (Jaroslava) Faltýnka, co se má s ČD - Telematikou stát.

Popište detailněji vaši tehdejší komunikaci s druhým mužem hnutí ANO Jaroslavem Faltýnkem.

Když jsem na konci října 2014 v Poslanecké sněmovně Faltýnkovi oznámil, že chci odvolat Ferance, protože neplní úkoly, nevyřešil ČD - Telematiku, tak mi na to Faltýnek řekl: „Ty ses zbláznil, je před volbami (obecní a senátní, pozn. red.), nechej to být, to není dobré, když ministr za ANO odvolává svého prvního náměstka, počkej dva týdny a my to do té doby vyřešíme.“ No a za dva týdny, po volbách, se to opravdu vyřešilo. Rezignoval jsem já.

A jak vaše rezignace probíhala?

Faltýnek za mnou přišel někdy v 9 hodin večer do mé kanceláře a řekl mi, že si mohu vybrat, buď ráno podepíšu dobrovolnou rezignaci, nebo budu před jednáním vlády odvolán. Tak jsem podepsal rezignaci, protože já vím, jaký by to mělo průběh. Pralo by se špinavé prádlo na můj úkor.

Seznam Zprávy nedávno publikovaly zápisky z diáře Jaroslava Faltýnka, v němž si druhý muž hnutí ANO v jarních měsících 2016 mimo jiné načrtl, jak by měly transakce s akciemi ČD - Telematiky probíhat. Od Dial Telecomu až po PPF. Překvapilo vás to, že to Faltýnek takto dopředu „nalajnoval“?

Nepřekvapilo, myslím, že to velice dobře zapadá do toho scénáře, proč jsem musel skončit. ČD - Telematika nebyl jediný důvod. Další byl třeba ten, že jsem tam nechtěl mít pana doktora Klapku.

I o prostějovském advokátu Zdeňku Klapkovi se Faltýnkův diář zmiňuje. A to v souvislosti s ovlivňováním dopravních zakázek v Olomouckém kraji. Je pravda, že Faltýnek po vás chtěl, abyste umístil Klapku na Ředitelství silnic a dálnic?

Ano, Klapku mi přivedl Faltýnek a říkal: Ministře, tady pan doktor rozumí právním věcem a pomůže ti na ŘSD, bude na to dohlížet, bude dělat poradce generálnímu řediteli ŘSD. A já jsme říkal: Ne ne, Jaroslave, pokud tam pan Klapka má být, je to nějaké rozhodnutí, tak já si jej vezmu za poradce k sobě na ministerstvo. Protože já potřebuji mít s takovýmito lidmi denní kontakt. A tak se stal Klapka mým poradcem. Ale potom samozřejmě skončil.

V záležitosti Českých drah a prodeji akcií ČD - Telematiky se angažoval i jiný hanácký advokát napojený na Faltýnka, Květoslav Hlína. Jak hodnotíte jeho vystupování? Radil prý už zmíněnému generálnímu řediteli ČD Danieli Kuruczovi.

Co se týče Hlíny, tak s tím jsem přišel do kontaktu, když jsme řešili mýtný systém. Feranec přivedl Hlínu s tím, že prý mi pan doktor poradí, jak ten problém s mýtem vyřešit. Ale já pana doktora znám od nás z Přerova velice dobře, tak jsem mu poděkoval, řekl jsem mu, že to budu řešit sám a požádal jsem Hlínu, ať opustí úřad. Potom jsem šel za Ferancem do jeho kanceláře, vysvětlit mu, že takhle ne, nicméně on tam seděl právě s Hlínou. A to už jsem řekl dost!

Právě Faltýnkův diář mnohé naznačil, jakými obchody se druhý muž hnutí ANO a jeho lidé zabývají, vesměs se to týkalo právě oblasti dopravy. Ani toto vás nepřekvapilo, ta šíře jejich aktivit mimo standardní politiku?

Nepřekvapilo mě vůbec nic a velmi mě zaujala i výpověď pana Košty, vítěze krajských voleb v Olomouckém kraji z roku 2016. Už za tři měsíce byl odvolán, tak aby nový hejtman Okleštěk - přítel pana Faltýnka - si mohl sednout na další flek. A aby se všechno řídilo od Faltýnka z Prostějova. Protože jsem jim překážel - nechtěl jsem je poslouchat a stavěl jsem si hlavu - dopadl jsem stejně jako Košta.

Myslíte, že váš nástupce Dan Ťok šel Faltýnkovi a jeho lidem více na ruku?

Nepochybně. Faltýnek si Ťoka vodil celou tu dobu jako loutku, to se ví. Na mě předtím nakydali spoustu špíny Andreji Babišovi, on jim řekl: Tak to vyřešte. A oni to vyřešili. To, co Faltýnek chtěl, tak se za Ťoka stalo. Vždyť to máte celé v tom deníčku. Ale já už s politiky naštěstí netančím, starám se jen o svou práci.

Jaroslav Faltýnek navzdory tomu všemu stále zůstává po Andreji Babišovi druhým nejdůležitějším mužem „protikorupčního“ hnutí ANO, má pod palcem celý poslanecký klub. Údajně má být opět jedním z volebních lídrů.

Asi je z hlediska politické práce stále v hnutí důležitou osobou, ale když se podíváte na nový seriál České televize Boží mlýny, můžete věřit, že třeba domelou brzy i tady. Uvidíme.

Doporučované