Článek
Pouhá fakta poskládaná v časové řadě tak, jak šly události kolem mýtného systému za sebou, ukazují, že dosavadní obhajoba Jaroslava Faltýnka moc nesedí. Dnes bude podrobně vysvětlovat poslancům své angažmá kolem současné státní zakázky v zemi.
Co doposud víme? První místopředseda hnutí ANO Faltýnek se do tendru na mýto vložil v létě 2016. Tehdy se blížil konec desetiletého kontraktu s rakouským Kapschem na provozování mýtného systému, ale ministerstvo dopravy zaspalo a nestihlo připravit tendr na dalších deset let.
Tehdejší premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) kvůli tomu hrozil odvoláním ministra dopravy Dana Ťoka (ANO). Po této roztržce se svolala schůzka lídrů koalice, která také nic nevyřešila, protože trojice Babiš, Sobotka a Bělobrádek se tam jen pohádala. Šéf hnutí ANO tenkrát hodně nadával, že všichni jsou stejně zkorumpovaní Kapschem.
Pak následovalo překvapivé řešení: ministerstvo dopravy řízené Babišovým ANO poslední srpnovou neděli uzavřelo dodatek se společností Kapsch o pokračování správy mýtného systému na tři roky za 5,27 miliardy korun. Bylo to takzvaně z ruky, bez soutěže, Rakušané oplátkou nabídli třetinovou slevu.
To se poprvé na scéně objevuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a v říjnu 2016 trestá ministerstvo dopravy pokutou ve výši jeden milion korun za to, že prodloužilo s firmou Kapsch bez výběrového řízení.
Zároveň se nově vytvořila koaliční rada pro dopravu, kde byli Jan Birke za ČSSD, Jan Kasal za KDU-ČSL a za hnutí ANO nikoliv ministr Ťok, ale právě Jaroslav Faltýnek. Skupina měla s mýtem jediný úkol – najít politický kompromis, na jakých silnicích a dálnicích se má mýtné vybírat.
ANO nechtělo rozšiřovat mýta
Hnutí ANO prosazovalo názor, ať se placení mýta nerozšiřuje a zůstane jen na dálnicích. To vyhovovalo společnosti Kapsch, která by nemusela nákladně stavět nové mýtné brány.
Naopak ČSSD a lidovci prosazovali co největší rozšíření mýta s argumentem, že kamiony dnes placené úseky objíždějí, aby ušetřily. Nakonec vznikl kompromis – rozšíření mýta i na další silnice 1. třídy zhruba o dalších 900 kilometrů.
To se nelíbilo Kapschi, a proto už napadl ministerstvo dopravy při vyhlášení zakázky s tím, že je – lidově řečeno – dopředu „ušita“ na míru konkurenční firmě. V srpnu 2017 kvůli tomu podal Kapsch stížnost k antimonopolnímu úřadu.
Rakušané argumentují tím, že zadávací dokumentace k tendru byla netransparentní a že například není jasné určení rozšíření mýta i na další silnice, takže nejde přesně spočítat cenovou nabídku.
Policie začíná sledovat Feixe
Policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu tou dobou začínají sledovat ředitele české pobočky Kapsch Karla Feixe a šéfa ÚOHS Petra Rafaje. V listopadu 2017 se jim ve vyšetřování objeví Jaroslav Faltýnek, který má v Brně s oběma schůzku.
Podle policie se s Feixem dohodnou, že „Faltýnek zařídí u Rafaje ovlivnění rozhodování ÚOHS ve prospěch společnosti Kapsch. Později se Faltýnek schází s předsedou úřadu Rafajem, jemuž řekne, že „je třeba udělat to, co chce společnost Kapsch“.
Ještě týž měsíc Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal předběžné opatření v teprve běžícím tendru na mýtné, kde byli čtyři zájemci – ministerstvo dopravy zatím nesmí s vítězem výběrového řízení podepsat smlouvu.
Oznámení vítěze tendru
Vítěz tendru je znám teprve v dubnu 2018 – a je jím konsorcium firem ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera CzechToll a SkyToll. To nabídlo za deset let provozu mýta a vybudování satelitního systému cenu 10,75 miliardy korun. Bezmála o tři miliardy méně než činila nabídka společnosti Kapsch Telematic Services.
Rakušané podávají nejprve úspěšně námitku – antimonopolní úřad nejprve rozhodl o zrušení soutěže na mýto. Po pár měsících ale nečekaně své rozhodnutí odvolává a potvrzuje, že vítězem tendru na výběr elektronického mýta od roku 2020 je konsorcium CzechToll a SkyToll.