Hlavní obsah

Zakázat, nebo využívat mobily? Unikátní průzkum Seznam Zpráv mezi základními školami

Foto: Seznam Zprávy, Shutterstock.com

Mobily ve škole ano, či ne? Ilustrační foto

Užitečný nástroj k učení a objevování, který stejně nosíme v kapse. Zároveň ale také zařízení, které pomáhá kyberšikaně a zhoršuje socializaci. Mobily mají kladné i záporné stránky. A školy k nim podle toho přistupují.

Článek

„Než zakazovat mobilní telefony, měli bychom žáky naučit, k čemu se dají smysluplně využít.“ Jedna z odpovědí v unikátním dotazníku Seznam Zpráv na téma, jak se základní školy staví k používání mobilů dětmi.

Průzkum, do kterého se zapojilo téměř tisíc základek z celé České republiky a bezmála 900 odpovědělo alespoň na některou otázku, zjišťoval, jestli a jak školy omezují mobilní telefony a jaké s nimi mají zkušenosti.

Učicí pomůcka i droga

Vzdělávací zařízení stojí před nelehkou volbou. Omezit přístroj, který na jednu stranu může pomoci při výuce i mimo ni, a žáci jsou stejně zvyklí jej běžně používat? Nebo mobily vnímat jako věc, která tříští pozornost, narušuje sociální kontakty a napomáhá kyberšikaně?

„Pozorujeme jednoznačně negativní vliv mobilních telefonů na tělesný a psychický vývoj dětí,“ říká ředitel základní školy na Vysočině. „Skokově přibývá zneužívání mobilních telefonů k různým způsobům ubližování spolužákům i učitelům - anonymní pomluvy, kyberšikana, zesměšňování.“

Podle něj také narůstá množství vážných psychických problémů u dětí v souvislosti se sociálními sítěmi, včetně sebepoškozování a sebevražedného jednání. „Je potřeba mobilní telefony u žáků řešit pro všechny základní školy, tak jak k tomu vyzývá i organizace UNESCO a přistupuje k tomu mnoho zemí. Stejně k tomu bude muset dojít, jen se, jako obvykle, čeká na nějakou tragédii,“ je přesvědčen.

Mobily ve školách zatím řeší novela školského zákona z roku 2020, podle které „školní řád nebo vnitřní řád může omezit nebo zakázat používání mobilních telefonů nebo jiných elektronických zařízení dětmi, žáky nebo studenty, s výjimkou jejich používání v nezbytném rozsahu ze zdravotních důvodů“.

A naprostá většina škol možnost regulace za pomoci školního řádu využívá. Necelá dvě procenta škol pak používání mobilů řeší jinak, například domluvou s rodiči nebo přímo se žáky.

Jedna z často opakovaných odpovědí byla, že žáci musí mít mobily vypnuté v průběhu výuky a často i o přestávkách. „Mobilní telefony musí být vypnuté ne z důvodu, že bychom někoho chtěli omezovat, ale kvůli prevenci kyberšikany,“ odpověděl zástupce jedné ze škol v Jihomoravském kraji. „Pokud žák potřebuje použít mobil, po domluvě s vyučujícím ho může na dohodnutou věc použít.“

Omezení se může vztahovat i na školní akce. „Druhým rokem máme úplný zákaz používání mobilů a funguje to skvěle,“ popisuje svou zkušenost ředitel jedné z brněnských škol. „Pokusili jsme se to ponechat na pobytové akce (například hory), ale děti to umějí zneužít v neprospěch celého pobytu. Náš zákaz se tedy vztahuje i na akce pořádané školou.“

„Mobilní telefony jsou další droga, se kterou se musí žáci (lidé) naučit zacházet,“ dodává svůj pohled ředitelka základní školy v Královéhradeckém kraji. „Musíme je naučit, co je slušnost, kdy ho používat a kdy se nehodí se do něj dívat, uvědomovat si závislost a umět s tím pracovat.“

Ředitelka navíc předpokládá, že současná podoba školního řádu se brzy změní: „Zákazem jsme sice dosáhli toho, že žáci si o přestávkách nacházejí jinou zábavu, ale mnohdy se s mobilem schovávají na záchodě. Je to zakázané ovoce a na nás je, abychom si uvědomili, že bez mobilů už to stejně nepůjde. Jen musíme najít cestu, aby žáci využívali mobil především jako nástroj pomoci, a ne jen zábavy, která jim nic nepřináší.“

Zakázat mobily? Názory se rozcházejí

Po celou dobu, kdy je dítě ve škole, úplně zakazuje mobily více než čtvrtina škol, které se průzkumu účastnily. Téměř 17 procent z nich telefony dovoluje o přestávkách a shodně okolo čtvrtiny se pohybují školy, které je běžně zapojují do výuky, a ty, které celou problematiku řeší jinak. Zpravidla to znamená operativně, v závislosti na konkrétní situaci.

„Myslím si, že mobilní telefony nemá smysl zakazovat. Snažíme se je smysluplně využívat a to by mělo být prioritou,“ popisuje přístup ředitelka další školy v Královéhradeckém kraji. „Žáci ve školách by měli znát veškerá rizika, důležitá je prevence. Pokrok nelze nijak ignorovat ani zastavit. Mobily nemusí být zlem, pokud budou žáci od dětství vychováváni a vzděláváni.“

Do výuky zapojuje mobily 76 procent zúčastněných škol. Největší byl tento podíl v Ústeckém kraji, kde výuku o technologie obohacuje více než 89 procent základních škol. Podobný podíl hlásila i Praha. Naopak z 34 škol, které odpověděly z Plzeňského kraje, jich mobily ve výuce využívá jen polovina.

Jedním z řešení, jak žáky neochudit o vymoženosti moderních technologií, ale zároveň zachovat bezpečné prostředí, mohou být školní přístroje.

„Jsme venkovská malotřídní škola jen s prvním stupněm. Mobilní telefony do výuky nezapojujeme, protože máme dostatek mobilních zařízení, tabletů, notebooků a počítačů pro každého žáka,“ popisuje situaci ve své škole ředitel z Olomouckého kraje.

Děti si do školy podle něj nosí mobily jen výjimečně. S technikou přijdou do styku zejména při výuce, o přestávkách a volném čase se snaží škola nabízet žákům pohyb a hry na chodbě, v tělocvičně nebo třeba na zahradě a dvoře.

Děti nedodržují pravidla, techniky přibývá

„Nevzniká vlastně moc důvodů, proč by žáci měli mít telefony ve škole. Žáci odcházejí po vyučování nebo ze školní družiny domů sami často už od 1. ročníku. V obci je spíše bezpečno,“ dodává ředitel s tím, že mobily nemají děti ani na výletech a školách v přírodě. „V případě, že je nutné kontaktovat rodiče (úraz, stýskání), nebo naopak rodiče potřebují kontakt s dítětem, děje se tak přes školní telefonní čísla.“

Že je mobil i v rukou dítěte příslovečný dobrý sluha, ale špatný pán, potvrzuje ředitelka základní a mateřské školy z Pardubického kraje. „Mobily jsou dobře využitelné ve výuce, především v případě, že není k dispozici PC učebna, není dostatek notebooků a tabletů,“ vypočítává pozitiva. A přidává negativa. „Bohužel žáci opakovaně porušují domluvená pravidla, nerespektují soukromí, tajně pořízené nahrávky umísťují na sociální sítě, ohrožují tím nejen sebe, ale své okolí…“

Mobily a další zařízení se v posledních letech v rukou žáků objevují čím dál častěji. Přístup k mobilům ve školách změnila mimo jiné i pandemie. „Ke znatelnému navýšení využití digitálních technologií skutečně došlo mezi školními roky 2018/2019 a 2022/2023,“ říká Karel Kovář z České školní inspekce. „Faktorů, které tento nárůst způsobily, je víc. Svůj význam může mít i zkušenost škol s užitím digitálních technologií v době pandemie.“

Stanovisko České školní inspekce k mobilním telefonům se ale od roku 2019 nemění. „Změnila se pravidla, ale vhodnost, potřebnost na jedné straně a rizika na straně druhé jsou stále shodné,“ potvrzuje pro Seznam Zprávy Kovář. Inspekce si uvědomuje pozitiva mobilů jako učební a výchovné pomůcky a zároveň upozorňuje na možné zápory. A doporučuje hledání společné cesty mezi učiteli, rodiči i žáky.

Do unikátního průzkumu Seznam Zpráv se od 2. do 12. října zapojilo téměř 900 škol. Nejvíce odpovědí přišlo ze Středočeského, Jihomoravského a Moravskoslezského kraje.

Výběr nejzajímavějších odpovědí z průzkumu přinesou Seznam Zprávy v nejbližších dnech.

Doporučované