Článek
V dlouhodobém srovnání volebních modelů je možné sledovat, jak se vyvíjejí šance politických stran. Údaje pravidelně aktualizujeme s každým průzkumem veřejného mínění (pozor, průzkumy zachycují nálady veřejnosti v době sběru dat, nikoli v době jejich zveřejnění).
Tento model (známý jako poll of polls, tedy „průzkum průzkumů“) nenahrazuje průzkumy jednotlivých agentur, ale opírá se o ně při podrobných výpočtech celkového váženého průměru pro každou stranu.
Vývoj v čase
Klíčový graf (níže) pro interpretaci průzkumů zahrnuje vývoj všech modelů napříč všemi agenturami od voleb 2020.
S každým novým průzkumem se přepočítává vážený průměr podle metodiky Mandáty.sk. Ten je pak zohledněn k době, kdy se uskutečnil samotný průzkum, nikoliv kdy jej agentura zveřejnila – zachycené nálady voličů totiž odpovídají době, kdy se průzkum uskutečnil, což může být i několik týdnů zpětně.
A protože se názory voličů v čase vyvíjejí, má například průzkum zveřejněný v březnu podstatně menší váhu než poslední průzkum zveřejněný v květnu. Proto je výsledný průměr v grafu vážen v čase.
Proč se volební průzkumy liší?
Volební model je nejbližší odhad toho, jak by volby v daném čase dopadly. Zahrnuje odpovědi respondentů, kteří se chystají volit. Ti se buď rozhodují pro určitou stranu či uskupení, nebo váhají mezi několika možnostmi. Agentury se liší formou a způsobem dotazování, některé oslovují voliče osobně, jiné telefonicky nebo on-line.
Voliči, kteří v daném okamžiku váhají mezi několika stranami a/nebo kteří nejsou vůbec rozhodnuti, zda volit, mají velkou váhu v konečném výsledku voleb. Například pouhý měsíc před posledními parlamentními volbami jich byla více než polovina. Jejich (ne)aktivita pak ovlivňuje, jak moc se průzkumy liší od skutečných výsledků – často výrazně. Strany, kterým se podaří zmobilizovat nerozhodnuté voliče a zejména nevoliče, pak ve volbách dosahují lepších výsledků.
Co jsou to volební preference a co je to volební model?
Některé agentury zveřejňují volební preference, jiné volební model.
Volební preference využívají pouze respondenty, kteří se pravděpodobně zúčastní voleb a v době průzkumu věděli, koho budou volit. Volební preference zveřejňují agentury AKO a FOCUS.
Volební model je nejlepší odhad toho, jak by volby dopadly v době průzkumu. Agentura zde uplatňuje své know-how a s menší vahou používá například odpovědi těch respondentů, kteří si nejsou jisti, zda by šli volit a koho by volili. Volební modely zveřejňují agentury IPSOS, Median a NMS Market Research.