Hlavní obsah

Statistika nelže. Tohle jsou nejnebezpečnější silnice v ČR

Foto: Policie ČR

V Čechách je na silnicích víc nebezpečno než na Moravě a ve Slezsku, ukazuje analýza.

Seznam Zprávy zpracovaly z kompletního přehledu Policie ČR všech dopravních nehod přehled míst, která byla v uplynulém roce nejnebezpečnější. Nehody se na nich staly opakovaně.

Článek

První základní přehled vychází z kompletních policejních statistik za rok 2022 a ukazuje četnost dopravních nehod s následky na zdraví či životě.

Zdaleka nejvíce viditelná je oblast jižních Čech, což odpovídá i Portálu nehod, který provozuje Česká kancelář pojistitelů. V dlouhodobější statistice nejvíce rizikových okresů za roky 2020 až 2022, se analýza Seznam Zpráv za rok 2022 výrazně zrcadlí – mezi nejvíce rizikové oblasti se řadily okresy Jindřichův Hradec, Písek, Český Krumlov.

Při bližším pohledu na obce s rozšířenou působností pak Vodňany, Písek, Strakonice, Vimperk, Český Krumlov, Kaplice, České Budějovice. Tyto oblasti patří k nejvíce rizikovým také podle podílu dopravních nehod způsobených pod vlivem alkoholu.

Následující mapy zachycují všech bezmála 100 tisíc dopravních nehod (98 460), které byly v loňském roce hlášeny policii. V nich jsou pak přiblížena místa, kde dochází k nehodám častěji.

Každý si přitom může zazoomovat kteroukoli obec či město a podívat se na detaily v místě, jež ho zajímá. Kliknutím na bod v mapě se zobrazí detail: datum, kdy k nehodě došlo, a následky na zdraví či životě.

Podle jihočeského experta organizace BESIP Václava Kováře obecně silniční spojení krajské metropole a okresních měst v jižních Čechách neodpovídá na mnoha místech potřebám dnešní dopravy.

„Na silnicích schází vhodná místa pro předjíždění,“ vysvětluje Václav Kovář, co z hlediska bezpečnosti neodpovídá na hlavních jihočeských komunikacích nárokům stále se zvyšujícího provozu.

Dálnice D1: uberte plyn

Pokud jde o nebezpečné nehody způsobené vysokou rychlostí, kraluje žebříčku dálnice D1. 

Nejstarší a nejdelší dálnice na území Česka (a rovněž historicky první dálnice Československa) má po dokončení spojovat Prahu, Brno, Ostravu a česko-polskou hranici. Původně měla být „déjednička“ dopravní osou celého Československa; její nejstarší a nejvýznamnější úsek Praha–Brno je dlouhodobě nejvytíženější v Česku.

Podle statistik dopravních nehod je dlouhodobě nejrizikovější úsek mezi Koberovicemi a Humpolcem (viz třetí slide v mapě).

Do statistik se propsaly i hromadné nehody na D1 těsně před Vánoci.

Ve čtvrtek 22. a v pátek 23. prosince dálnici několik hodin blokovaly série řetězových nehod. Ve čtvrtek na 159. kilometru ve směru na Brno klíčovou komunikaci uzavřela hromadná nehoda, kdy se nejprve se srazilo deset aut a pak v koloně bourala další vozidla. Zranily se čtyři osoby včetně jednoho dítěte.

V pátek na 176. kilometru ve směru na Brno bouralo 38 osobních a dva nákladní vozy. Uzavřený úsek u Domašova se podařilo zprovoznit v 17 hodin, desetikilometrová kolona se pomalu rozjíždí. Záchranáři ošetřili dva zraněné.

Každoročně dojde na D1 v průměru kolem ke 500 dopravním nehod, desítkám úmrtím a stovkám zranění. Hmotné škody se každoročně pohybují ve vyšších desítkách milionů korun.

Příčiny a následky

Dlouhodobě se mezi hlavní příčiny dopravních nehod řadí nepozornost, kdy se řidiči plně nevěnují řízení. Významnou příčinou je také nedodržování bezpečné vzdálenosti za vozidlem.

Mladí a neklidní jsou nebezpeční

Seznam Zprávy se mapování dopravních nehod věnují soustavně a dlouhodobě. Z dřívějších hloubkových analýz víme, že počty nehod klesají s tím, jak roste zkušenost řidičů.

U vyšších věkových kategorií, tedy řidičů s hodně dlouhou praxí, hraje roli také velká opatrnost při ochotě vůbec sednout za volant. Tomu odpovídá fakt, že podle lékařů na sobě lidé zhruba po 75. roce začínají pozorovat zhoršené reakce při řešení nenadálých situací.

Podíl seniorů na celkové nehodovosti je tradičně velmi nízký, zhruba kolem pěti procent. Naproti tomu mladí řidiči se dlouhodobě podílejí na všech nehodách zhruba z jedné pětiny.

Doporučované